'7 minuten met ouders praten over het rapport van een ander kind!' - Barbarella Janus

Paspoort

 Barbarella Janus

Naam Barbarella Janus
Vak/Klas projectleider, taal- & rekencoördinator (geen eigen klas meer, af en toe spring ik in.)
Type Onderwijs basisonderwijs
Plaats Amstelveen
Motto
 Genieten en doen
Aantal FTE 0,83

 

1.  Ik koos voor het onderwijs, omdat…

Ik ben een zij-instromer. Hiervoor werkte ik in het bedrijfsleven als teamleider, maar ergens wilde ik altijd al heel graag het basisonderwijs in. Maar ja, het verdiende niet goed en de werkdruk is hoog. Toch heb ik tien jaar geleden van de ene op de andere dag ontslag genomen en ben ik de verkorte deeltijd gaan doen. En ik heb geen dag spijt. Als juf doe je er toe. Inmiddels is het salaris gelukkig behoorlijk rechtgetrokken.


2.  Mijn onderwijsbijbel is/beste boek

Op dit moment ‘En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’ van Martin Bootsma en Eva Naaijkens. Want ik denk dat we de bedoeling van het onderwijs zo langzamerhand een beetje aan het kwijtraken zijn.


3.  Mijn onderwijsvoorbeeld/inspiratiebron

Fokke Munk. Hij was mijn docent rekenen op de pabo. Fokke heeft me geleerd om écht te kijken naar kinderen. Hij heeft mij geleerd geduldig te zijn, hij heeft me een passie voor rekenen gegeven en is een voorbeeld voor mij om altijd achter je principes te blijven staan en met beide benen op de grond blijven. Je steeds weer af te vragen: ‘Heb ik vandaag bijgedragen aan beter onderwijs voor een leerling’. Want als je niet meer echt voor de klas staat, maar ook bovenschools bezig bent, ligt het gevaar op de loer dat je ver weg komt te staan van waar het echt om draait. Regelmatig ontmoeten we elkaar even en dan stelt hij me kritische vragen of heeft hij één opmerking of blik en dan weet ik weer waarom ik ’s ochtends mijn bed uitkom en naar mijn werk fiets.


4. Mijn grootste blunder in de klas

Ik heb er zóveel! Maar eentje was zo gênant tijdens een rapportgesprek… Na ongeveer 7 minuten praten had ik door dat er een rapport voor me lag van een ander kind… En dat had ik pas door toen ouders mij wat glazig aan zaten te kijken. Zit je 7 minuten over de resultaten en het gedrag van een compleet ander kind te praten!! Sindsdien leg ik de rapporten niet meer allemaal op een stapel, maar moet ik echt opstaan om het juiste rapport te pakken.


5. Dat kan beter…

Ik weid heel graag uit. Vooral tijdens wereldoriëntatie of bij begrijpend lezen. Dan gaat het in eerste instantie bijvoorbeeld over het Midden Oosten, maar als je bij mij in de klas zit, haal ik er vervolgens ook de hele wereldgeschiedenis erbij, de gerechten die de mensen eten, de dieren die er leven, hoe de Islam werkt en voor je het weet is er een werkstuk verzonnen en moeten de leerlingen een totaal ander onderzoek doen dan wat in eerste instantie in het lesdoel staat. Maar hey, dat is wel leuk!


6. Mijn tip aan een startende leerkracht

Blijf bij jezelf. Uit onderzoek is gebleken dat startende leerkrachten zich binnen drie maanden aan gaan passen aan de heersende cultuur. Dan maken ze tijdens hun LIO de meeste geweldige lessen en dan kom je drie maanden later op bezoek en dan is ineens het rooster belangrijk of dat wat de methode voorschrijft. Zo jammer! En soms is het zelfs zo dat een leerkracht aan alles twijfelt. Doe maar niet. Als je de pabo hebt gehaald kun je lesgeven. Tijdens je LIO heb je gouden momenten beleefd. Hou je daar aan vast, want als je niet goed was geweest had je je diploma niet gehaald. En als je iets niet weet: VRAAG HET!


7. Mijn sterke/zwakke punten in de klas

Ik ben niet zo goed in ‘aan het rooster houden’. Dat is voor een duo soms echt heel vervelend. (Sorry!) Mijn sterke punt is dat ik ver boven de stof sta. Ik ken de kerndoelen bijna uit mijn hoofd en heb eigenlijk geen methode of voorbereiding meer nodig om les te geven. Ik vind lesgeven het allerleukste dat er is. Daar haal ik mijn passie uit.


8. Leerlingen noemen mij…

Juf. Ik vind ‘mama’ het fijnste woord, maar op twee staat by far ‘juf’. Ik noem mezelf ook ‘juf’. In mijn huidige baan ontmoet ik diverse mensen en of het nou een burgemeester, een directeur of een journalist is, als iemand vraagt wat mijn beroep is, zeg ik vol trots ‘ik ben juf’. Al sta ik eigenlijk toch al een tijdje nauwelijks meer voor de klas…


9. Mijn wens voor het onderwijs

Dat kennisoverdracht het belangrijkste blijft. Dat dit gecombineerd blijft met pedagogiek, maar dat alle systemen (groepsplannen, budgetten, taakfomulieren) die zorgen voor werkdruk en waardoor onderwijstijd weglekt, verdwijnen.


10. Mooiste herinnering

Drie jaar achter elkaar had ik hetzelfde meisje in mijn klas. Eerst in groep 5, toen bleef ze zitten en vervolgens ging ik met haar klas mee naar groep 6. Aan het eind van groep 6 kreeg ik van de ouders een certificaat van een boom die voor mij geplant was in de Negev woestijn met dank voor ‘het sterk wortelen van ons meisje’. Toen hield ik het even niet meer droog… Op zo’n moment weet je dat je er als juf enorm toe doet en dat mijn keus om het basisonderwijs in te gaan de beste beslissing ooit is geweest.

 

Werkzaam is het onderwijs en wil je op 10-minuten gesprek? Leuk! Stuur een mail naar redactie@primaonderwijs.nl met het onderwerp '10-minuten gesprek'.


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief
Controle Dit veld is niet juist ingevuld