'Ik ben er groot voorstander van de lessen later te laten beginnen' - Meester Stefan

Paspoort

 

Naam Stefan van der Pol
Vak/Klas Docent Mediawijsheid, Techniek, mentor
Type Onderwijs Praktijkonderwijs
Plaats Haarlem
Motto Investeer in relatie, onderwijs volgt vanzelf
Aantal FTE 0,8

1.  Ik koos voor het onderwijs, omdat…

'Ik werkte in de bouw. Daar ging je wel eens twee weken met dezelfde collega op pad. Ik had behoefte aan meer mensen om mij heen, een sociale omgeving waar je continu uitgedaagd wordt en ruimte is voor ontwikkeling. '


2.  Mijn onderwijsbijbel is/beste boek

‘Ik werk met ‘straatjongeren’, en anders zijn ze wel ‘streetwise’. Respect van Hans Kaldenbach is dan een prima boekje om te lezen. Het geeft je handvatten en do’s en don’ts. Net als zijn boek korte lontjes. Het is de bedoeling om de confrontatie te vermijden bij ons onderwijs, blijf weg van de strijd. Als je dat weer eens een paar keer gebeurt en je leest die boekjes, denk je: Oh ja, dat is waar ook….'


3.  Mijn onderwijsvoorbeeld/inspiratiebron

'Ik heb veel bewondering voor docenten die zichzelf kunnen blijven, relatie op kunnen bouwen met hun leerlingen en ook nog goed onderwijs kunnen bieden. Daar zijn er talrijke van, maar die vallen niet altijd op. Op sociale media volg ik er wel een paar. Meester Bart bijvoorbeeld. Hele rustige en bedachtzame warme man. Ook van Ismail Aghzanay (LinkedIn tip) ben ik erg onder de indruk.'


4. Mijn grootste blunder in de klas

‘Ik ben een keer uit mijn broek gescheurd, heb die dag de hele tijd korte pasjes moeten nemen en benen dicht bij elkaar moeten houden! Zodat de leerlingen het niet zouden zien. Moet je voorstellen dat je dan naar een tafeltje loopt om uitleg te geven haha! Wat was ik blij dat ze weg waren die dag…' 

5. Dat kan beter…

‘Ik ben er groot voorstander van de lessen later te laten beginnen. Dat is beter voor het puberbrein en ik ben ook niet op mijn best vroeg in de ochtend. Win win!'

6. Mijn tip aan een startende leerkracht

‘Ga de confrontatie niet uit de weg. Zowel bij collega’s, leerlingen en ouders. Zie het als een goede oefening voor de volgende keer!'

7. Mijn sterke/zwakke punten in de klas

‘Sterke kanten: bevlogen, geduldig, behulpzaam, humor.  Zwakkere punten: Heb soms te veel geduld met een leerling, administratie bijhouden (wat dat betreft zijn moderne hulpmiddelen en technieken een uitkomst voor mij).'

8. Leerlingen noemen mij…

‘Aardig, behulpzaam. (ze schatten mij vaak jonger in, hoera!)'

9. Mijn wens voor het onderwijs

‘Dat er een beetje aanzien terugkeert. Klinkt ouderwets maar ik denk dat te veel mensen nu bij een leerkracht meteen aan vakantie denken. Dat moet weer anders worden, bijvoorbeeld: Leerkracht? Professional, ik ben blij dat hij er staat voor de toekomst van mijn kind.'

10. Mooiste herinnering

‘Ik schrijf columns over wat ik meemaak met de leerlingen. Ooit vertelde ik aan een jongen dat een bepaalde column over hem ging. Een paar dagen later kreeg ik een berichtje van hem dat hij het een prachtig verhaal vond. Zijn moeder had het ook gelezen. Ze vonden het een hele eer. De hoogste graad van waardering vond ik dat. Die jongen stuurt mij nog steeds wel eens berichtjes, 'hoe gaat het meneer?' Prachtig vind ik dat.' 

 

Werkzaam is het onderwijs en wil je op 10-minuten gesprek? Leuk! Stuur een mail naar redactie@primaonderwijs.nl met het onderwerp '10-minuten gesprek'. 


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief
Controle Dit veld is niet juist ingevuld