Leerlingen noemen mij Juf En nu? Ik reageer vaak met een lach ‘en nu?’ - Simone van Dijk

Paspoort

Naam Simone van Dijk
Vak/Klas Leerkracht, coach, trainer
Type Onderwijs Primair (speciaal) onderwijs, Voortgezet onderwijs en HBO
Motto Wanneer een hamer je enige gereedschap is, ziet elk probleem eruit als een spijker.
Aantal FTE Fulltime

 

1.  Ik koos voor het onderwijs, omdat…

Ik koos voor het onderwijs, omdat het me heerlijk leek om elke dag op een bord te mogen schrijven en tekenen (ik ben uit de tijd van borden met krijtjes), om met een groep kinderen een heel fijne sfeer te creëren waarin ieder kind het goed zou hebben en om kinderen te zien op een manier zoals ik zelf als kind graag gezien had willen worden.


2.  Mijn onderwijsbijbel is/beste boek

Dat is een heel rijtje; er zijn veel inspirerende boeken uitgebracht. Als ik echt, écht, één titel moet kiezen, wordt dat 'Gedragsproblemen in scholen' van de in 2014 helaas overleden dr. Kees van der Wolf. Een heel compleet boek waarin hij grondhouding van de leraar, pedagogisch handelen, didactische vaardigheden en de organisatie van de groep integraal behandelt. Het opende mijn ogen en gaf me veel houvast.


3.  Mijn onderwijsvoorbeeld/inspiratiebron

Ook weer zo’n moeilijke vraag, omdat ik veel inspiratiebronnen heb… Van de wijsheid en creativiteit van Herman van Veen tot al genoemde Kees van der Wolf, tot Handelingsgerichte Noëlle Pameijer, juffrouw Donders in de 1e klas (ik zes jaar), Ellen Posthumus, tot leerkrachten en directeuren die ik afgelopen jaren gecoacht heb en vol bewondering heb zien groeien, tot inspirerende sprekers zoals antropologe Daniëlle Braun bijvoorbeeld, tot schrijvers als Stephen Covey, tot theatermensen Martine Bijl en Jasperina de Jong (zo getalenteerd en altijd kwetsbaar onzeker)… en vele anderen. Recent is een inspiratiebron Rutger Bregman met zijn ontregelende boek 'De meeste mensen deugen'.


4. Mijn grootste blunder in de klas

Als leerkracht van groep 8 moest je op de VO-papieren het gewicht van de leerling invullen. Ik had voor het eerst groep 8 en had geen idee wat er bedoeld werd. Gewicht? Hoezo? Bij elke leerling vulde ik het gewicht in, in kilogrammen… Ik had nog nooit gehoord van de term ‘leerlingengewicht’, als in ‘opleidingsniveau ouders, sociaal-economische achtergrond'….


5. Dat kan beter…

Ik ben dagelijks verbaasd en ook wel eens geïrriteerd over het hoge klaagniveau in scholen. Aan de ene kant zijn leerkrachten heel stevig in hun mening, harde werkers en echte doeners. Aan de andere kant hoor ik verlammend geklaag vanuit drogredenen ‘niet aan lesgeven toe te komen’; wat je allemaal wel niet zou moeten van ‘de inspectie’ of ‘de minister’. Veel van de gangbare uitspraken zijn gestoeld op aannames, gevoede angst en besmettelijk onbehagen. Stop met klagen! Ga na wat echt moet (dat is namelijk minder dan je denkt), wat jij belangrijk vindt, wat je samen met collega’s (én leerlingen en hun ouders) wil bereiken, hoe je dit het beste kunt bereiken (school jezelf continu bij!) en inplannen zodat het past en maak keuzes! En… draag de consequenties van die keuzes!
Neem regie. Wees een vakman/vakvrouw. Dat is goed voor jou en voor je leerlingen!


Ik heb het even getekend:


6. Mijn tip aan een startende leerkracht

Kijk veel af en stel al je vragen! Ga elke week bij collega’s kijken, een kwartier per keer kan je al een schat aan ideeën en voorbeelden opleveren. Ik kijk nog dagelijks af en word daar nog elke dag een betere professional van.


7. Mijn sterke/zwakke punten in de klas

Mijn sterkste punt is mijn oprechte belangstelling en liefde voor mensen. En mijn drijfveer om altijd voor kwaliteit te gaan. Mijn zwakke punt is diezelfde drijfveer. Ik kan niet goed tegen rollende ogen, een honende toon, zuchtend geklaag of ander negatief, onprofessioneel gedrag.


8. Leerlingen noemen mij…

Leerlingen noemen mij 'Juf En nu?'. Ik reageer vaak met een lach ‘en nu?’ op 'Mijn schrift is weg', 'Jan doet vervelend', 'Ze houdt zich niet aan de afspraak.'


9. Mijn wens voor het onderwijs

Mijn wens voor het onderwijs is dat ieder meer ruimte neemt en meer ruimte krijgt voor professioneel handelen. Minder procedures en regels, meer creativiteit, meer ontstoken vuurtjes, meer spannende inhoud, meer ontspannen lesgeven in plaats van jachtig de dagen door. Het plezier en respect terug in en voor het vak!


10. Mooiste herinnering

Dat zijn er ook tientallen, nee, honderden inmiddels. Stralende ogen van leerlingen of collega’s, ouders met tranen van trots en ontroering, lerende leerlingen met blossen op hun wangen, complexe ondersteuningsteamoverleggen die goed verlopen en waar iedereen met hersteld vertrouwen in elkaar en in de leerling van tafel opstaat, elkaar de hand schudt en aan de slag gaat. Ga zo maar door. En daarmee herzie ik mijn antwoord op vraag 3. Mijn inspiratiebron is mijn enorme schatkist aan mooie herinneringen. Ik duik erin en put daar inspiratie uit; wat kan ik van zo’n mooie herinnering leren en benutten bij de volgende opdracht die ik ga aanpakken (en die misschien moeilijk vind)…? 

 

Werkzaam is het onderwijs en wil je op 10-minuten gesprek? Leuk! Stuur een mail naar redactie@primaonderwijs.nl met het onderwerp '10-minuten gesprek'.


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief