Paspoort

Marjolein Berkhout



Naam
Marjolein Berkhout
Vak/Klas groep 3 tot en met 8
Type Onderwijs Afstandsonderwijs
Plaats Overal ter wereld uit te voeren ;)
Motto Zonder relatie geen prestatie
Aantal FTE Afhankelijk van leerlingaantal

1.  Ik koos voor het onderwijs, omdat…

'Ik koos voor het onderwijs, in eerste instantie heel cliché maar waar, omdat ik ervan houd kennis over te dragen en een groepssfeer te creëren. Na 14 jaar voor de klas werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Zo kwam ik bij de Wereldschool terecht, afstandsonderwijs. Hoe dan? Ik werd nieuwsgierig en werd aangenomen. Het leuke is dat ik merk dat afstand met skypelessen goed te overbruggen is. De gesprekken met de leerlingen en ouders zijn zo divers. Ik vind het zo leuk om te weten te komen hoe het zij het onderwijs in het land waar zij (tijdelijk) wonen ervaren. Daarnaast is het fijn om maatwerk te kunnen leveren en echt tegemoet te kunnen komen in de onderwijsbehoeften van de leerling. Enorme diversiteit maakt het steeds weer een uitdaging voor mij.'


2.  Mijn onderwijsbijbel is/beste boek

'Bij de Wereldschool begeleid ik veel leerling die meertalig opgroeien. Op dit moment luister in de podcasts van ‘kletsheads’ en lees ik de boeken van Joseé Coenen over methodiek voor meertaligen en NT2 kinderen. Voor in de klas vind ik het boek ‘Teach like a champion’ echt een aanrader. Eigenlijk kan ik niet kiezen. Er zijn zoveel inspirerende onderwijsboeken.'


3.  Mijn onderwijsvoorbeeld/inspiratiebron

‘Misschien wel meester Frank van groep 7 uit mijn basisschooltijd. Hij wist een fijne sfeer te creëren in een groep. Wat mij betreft de voorwaarde om tot leren te komen. En ik vond zijn manier van kinderen benaderen vanuit humor erg prettig.'


4. Mijn grootste blunder in de klas

‘Poeh, daar moet ik echt even over nadenken. Wat betreft ‘de grootste’ dan. Ik denk dat ik dagelijks wel een blundertje maak ;). Zoals iemand bij de verkeerde naam noemen,  of een knutselwerkje dat compleet in de soep loopt, omdat je even vergeten was dat de lijm aangevuld had moeten worden. Dan lach ik erom en dan de kinderen ook.'

5. Dat kan beter…

‘Wat altijd beter kan is feedback geven op het leerproces van kinderen. We zijn geneigd op resultaat te beoordelen in plaats van steeds een stapje verder te helpen richting een doel. Focus op het proces niet op het resultaat. En maak plezier met de leerlingen. Leren gaat beter vanuit plezier en nieuwsgierigheid.'


6. Mijn tip aan een startende leerkracht

‘Eerst bouwen aan een relatie met leerling en ouders. Zie mijn motto. Dit kan door spelvormen en gesprekjes in het begin van het jaar en door het jaar heen. Laat je niet gek maken door alles wat ‘moet’. Geniet van het leerproces van de kinderen. Als het proces goed is…volgt het resultaat vanzelf. Stel jezelf iedere dag twee doelen. Dan kun je aan het eind van de dag terugkijken op de successen die je die dag hebt behaald.'


7. Mijn sterke/zwakke punten in de klas

‘Ik ben een gestructureerde leerkracht met ruimte voor flexibiliteit. Steeds weer probeer ik te kijken op welke manier een kind het beste iets kan leren. Ik houd ervan verschillende werkvormen uit te proberen. Bij het geven van een skypeles is het belangrijk de leerling letterlijk ruim een half uur aan ‘de buis gekluisterd’ te houden. Daar zit voor mij de uitdaging. Evenals kennis over meertaligheid. Daar kan ik mij nog zeker verder in ontwikkelen.'


8. Leerlingen noemen mij…

‘Dat wisselt bij de Wereldschool. Sommige noemen mij Marjolein andere juf Marjolein. Een enkeling die gewend is Mrs. …te zeggen zoals in Engeland zeggen Mrs Marjolein. Keus is aan de leerling.'


9. Mijn wens voor het onderwijs

‘Ik wens voor ieder kind in de toekomst een enthousiaste toegewijde leerkracht en een positiever imago voor het onderwijs in zijn algemeen.'


10. Mooiste herinnering

‘Het afscheid van mijn eerste eigen groep. Dat vond ik best een ding. Je bouwt wat op met de kinderen en kent ze door en door. Ze dan loslaten is mooi en lastig tegelijk.'


Werkzaam is het onderwijs en wil je op 10-minuten gesprek? Leuk! Stuur een mail naar met het onderwerp '10-minuten gesprek'.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

10-minuten gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang