IoT in de schoolbanken

Auteur: Dick de Vaal, algemeen directeur van WePresent 

Technologie speelt een steeds grotere rol in elk aspect van ons leven en het onderwijs is daar geen uitzondering op. We leven in revolutionaire tijden, waarin een enorme rijkheid aan informatie, exponentieel toenemende kennis en stormachtige innovatie het onderwijs voor nieuwe uitdagingen stellen. We moeten onze les- en leermethoden onder de loep nemen en waar nodig opnieuw uitvinden, om leerlingen goed voor te kunnen bereiden op de gedigitaliseerde werkomgeving die hen straks te wachten staat. We zien het onderwijs dan ook bewegen van een lineair kennismodel, naar een collaboratief, interactief en betrokken model, dat studenten helpt de vaardigheden te ontwikkelen die zij nodig gaan hebben in de moderne technologische wereld. Hiervoor hebben scholen diverse technologieën tot hun beschikking. Welke rol gaat het Internet of Things (IoT) in de schoolbanken spelen?

Internet of Things

In het ‘Trendrapport 2016 – 2017’ van Kennisnet wordt het IoT regelmatig genoemd. Hoewel het rapport stelt dat IoT-technologie nog volop in ontwikkeling is en zich vaak nog in de experimenteerfase bevindt, zijn de potentiële toepassingen en opbrengsten absoluut de moeite van het bestuderen waard. Volgens Business Insider staat het IoT op het punt om veel aspecten van ons dagelijks leven te transformeren. En hoewel onderwijs niet de meest voor de hand liggende applicatie van het IoT lijkt, is de IoT-revolutie ook hier al begonnen.

IoT in de school

Het IoT zal langzaam en op een strategische manier worden geïntegreerd in ons onderwijssysteem. Sommige scholen zullen het gaan gebruiken om geld te besparen, sommige scholen om hun leerlingen voor te bereiden op een technologisch gespecialiseerde wereld, sommige scholen om het lesgeven te optimaliseren en andere scholen zullen creatieve toepassingen bedenken die we ons nu nog niet eens voor kunnen stellen. Er zijn verschillende deelgebieden aan te wijzen waar het IoT een waardevolle bijdrage kan leveren in de onderwijswereld.

In de klas

Het gemiddelde klaslokaal van nu ziet er al heel anders uit dan pakweg twintig jaar geleden. Leerlingen hebben bijna allemaal wel meerdere met internet verbonden apparaten bij zich en dat zullen er met de opkomst van het IoT alleen maar meer worden. Er wordt gebruik gemaakt van interactieve whiteboards, eBooks en tablets, voor een meer gepersonaliseerde en betrokken leservaring dan ooit mogelijk was in de tijd van pen en papier.

We staan aan het begin

Maar we staan, zoals gezegd, aan het begin van een brave new world en er staat ons nog veel meer te wachten. In de nabije toekomst kan de presentielijst bijvoorbeeld de prullenbak in, wanneer we met sensoren automatisch bij gaan houden welke leerlingen aanwezig zijn en welke niet. Leraren hoeven zich dankzij dit soort technologie minder bezig te gaan houden met randactiviteiten en kunnen zich volledig op het lesgeven gaan richten. Neurosensoren kunnen de hersenactiviteit van leerlingen registreren, waardoor lessen gerichter en efficiënter kunnen worden. Realtime feedback geven op prestaties, evenals realtime aanpassen van het lesmateriaal op individueel niveau, komt binnen handbereik dankzij het creatief inzetten van slimme, verbonden technologie. Cijfers, lessen en opdrachten worden draadloos en automatisch opgeslagen en zijn direct beschikbaar en deelbaar wanneer het nodig is. De mogelijkheden zijn eindeloos.

In het schoolgebouw

Maar niet alleen de lessen zelf kunnen efficiënter en doeltreffender worden met behulp van IoT-technologie. Ook het schoolgebouw kan op allerlei manieren worden getransformeerd tot een kostenefficiënte, inspirerende leeromgeving. Traditioneel ‘domme’ apparaten als lampen, camera’s, thermostaten en beveiligingssystemen, kunnen in slimme IoT-endpoints worden omgevormd. Met behulp van de temperatuur- en lichtsensoren kunnen we het ideale studieklimaat creëren, zonder dat we energie verspillen. Denk bijvoorbeeld aan een smartphone-app die studenten vertelt in welke collegezaal ze moeten zijn en hoe ze daar moeten komen. Een app die leraren de dichtstbijzijnde vrije vergaderruimte wijst. Licht-, temperatuur- en pc-instellingen die je door het gebouw volgen, zodat je overal direct een werkplek hebt die op jouw voorkeuren is afgestemd.

Gepersonaliseerde omgeving

Met connected ID-kaarten kunnen we precies zien welke ruimtes benut worden en welke niet, waardoor we slimmer kunnen plannen, maar ook potentieel enorm veel energie kunnen besparen, door bijvoorbeeld onbezette ruimtes niet te verwarmen. Het wordt mogelijk om gepersonaliseerde omgevingen en werkplekken te creëren, veiligheid, comfort, productiviteit en studieresultaten te verbeteren en het gebruik van het schoolgebouw optimaliseren. Zowel de beheerders als de gebruikers van onze schoolgebouwen kunnen hier de vruchten van plukken: de beheerder kan de TCO verlagen en de leerlingen en leraren krijgen een inspirerende werkplek die hun productiviteit aanzienlijk kan verhogen.

De kerntaak van het onderwijs

Dit alles heeft niet alleen de potentie om onze lessen efficiënter te maken en onze budgetten gerichter te besteden, maar bereidt onze leerlingen voor op een samenleving en een toekomstige werkomgeving, waar ze ook te maken krijgen met de het alomtegenwoordige IoT. Het leert ze samenwerken op manieren die zonder al deze technologie niet mogelijk is. Het leert ze deze technologieën te integreren en maximaal te benutten in hun dagelijkse werkzaamheden, net zoals ze dat straks op de werkvloer moeten doen. Het bereidt ze voor op een toekomst die onvermijdelijk is en die zich sneller zal voltrekken dan de meesten van ons vermoeden. Het stoomt ze klaar voor de wereld van morgen. En is dat niet de belangrijkste taak van het onderwijs?

 


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief