Meester Stefan blogt: Afstand op Afstand

Ik had mij er enorm op verheugd, de dagstart met de klas. Donderdag om 10:00 uur in Hangouts Meet. Het zou een kickstart van de dag moeten worden. Mijn leerlingen weer zien en vervolgens vol goede moed nieuwe lessen bedenken. Het zou anders lopen.

Natuurlijk is een online les bij ons in het praktijkonderwijs iets anders dan waar je waarschijnlijk in eerste instantie aan denkt. Geen muisstille leerlingen en een docent die minutenlang ongestoord een sommetje uitlegt. Nee, interactie. Hoofddoel: contact maken en het aanbrengen van structuur in de dag van de leerlingen.

Alle leerlingen zijn online, op een enkeling na. Het is een mooi beeld. Kayleigh heeft zichzelf echt geïnstalleerd en heeft een petje op om te camoufleren dat het bezoeken van een kapper er al enige tijd niet inzit. Alina is wat nerveuzig en kijkt om zich heen, terwijl ze aan haar gezicht frunnikt. Amara loopt opeens weg en doet een verwoede poging om de gordijnen wat beter dicht te doen. Het mislukt. Britt zit er rustig bij. Twee leerlingen hebben hun camera uitstaan.

Ik vraag de klas of iemand nog iets heeft meegemaakt wat het vertellen waard is. Dewi vertelt dat ze gaat verhuizen, ze kijkt er gelukkig vrolijk bij. Elif vertelt dat bij haar buren de kat is aangereden. De rest blijft wat stil. Het is toch best spannend voor ze om het woord te nemen realiseer ik mij. Twee meiden hebben nog steeds hun camera uitstaan. Ik merk dat ik dat jammer vind. Maar om ze nou te dwingen, dat is ook zo wat. Een dilemma dat je ineens tegenkomt in deze rare tijden van thuisonderwijs.

In de chat maken ze ondertussen duidelijk dat ze weinig zin hebben in deze online sessie:
Meryem: Rachel, wdj (wat doe je)
Rachel: niks
Meryem: ow haha.

Ik baal een beetje. Krijgen ze het verdorie voor elkaar om binnen ons afstandsonderwijs, waar al afstand genoeg is zou je zeggen, nóg meer afstand te creëren.

Zo werd mij pijnlijk duidelijk dat echte nabijheid, elkaar aankijken, contact maken om leren mogelijk te maken, misschien via de computer te benaderen is…maar het niet
haalt bij leren binnen ons mooie schoolgebouw.


Meester Stefan

Docent Praktijkcollege De Schakel


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief