Tips voor een succesvolle dramales

Wil je de sociale vaardigheden van jouw leerlingen ontwikkelen of hun creativiteit stimuleren? Bekijk dan deze tips voor een succesvolle dramales.

Tip 1 – Een warming-up

Evenals bij sporttrainingen is het belangrijk om voor een dramales eerst een warming-up te doen. Hiermee kun je de concentratie van de leerlingen verhogen als ze bijvoorbeeld net een lastige toets hebben gehad. Daarnaast bouwt een warming-up energie op voor de dramales. Klik hier voor verschillende energizers die je goed kunt gebruiken als warming-up. 

Tip 2 – Indelen van groepjes

Bij een dramales wordt er vaak in groepjes gewerkt. De indeling van deze groepjes is een belangrijk onderdeel voor het verloop van de dramales. Er zijn grofweg 3 methoden om de groepjes in te delen.

Zelf kiezen

Bij deze methode laat je de leerlingen zelf de groepjes kiezen. Zij zullen waarschijnlijk gaan samenwerken met hun vriendjes of vriendinnetjes. Door samen te werken met iemand waarmee je goed kunt opschieten wordt er een veilige sfeer gecreëerd in de klas, wat een positieve invloed op de creativiteit zal hebben. Een nadeel van deze methode is dat de leerlingen minder geprikkeld worden waardoor de creativiteit afneemt.

Vooraf samenstellen

Met deze methode stel je vooraf de groepen samen. Zo heb je controle over welke leerlingen wel of niet bij elkaar in de groep komen en kun je voorkomen dat steeds dezelfde leerlingen elkaar uitkiezen voor een groepje.

Willekeurig indelen

Bij de laatste methode worden de groepjes willekeurig ingedeeld. Binnen een dramales kan het goed werken om dit in een spelvorm te doen zoals lootjes trekken of leerlingen een kleur geven die leidt tot een groepje. Met deze methode komen de leerlingen de ene keer met een vriendje in de groep wat leidt tot een veilige sfeer en de volgende les worden de leerlingen gestimuleerd goed hun best te doen met een leerling waar ze minder contact mee hebben.

Tip 3 – Afspraken maken

Om een veilige sfeer binnen de dramales te creëren is het verstandig om afspraken te maken met de leerlingen. Deze afspraken kun je in overleg met de leerlingen samenstellen waardoor zij medeverantwoordelijk worden voor een sfeer waarin elke leerling toneel durft te spelen. Voorbeelden van afspraken die gemaakt kunnen worden zijn de afspraak dat de toeschouwers niet praten en dat er na elke presentatie een applaus volgt.

Ben jij benieuwd naar de vijf leukste drama oefeningen voor het basisonderwijs? Lees dan dit artikel.


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief