Een documentaire als profielwerkstuk?

Leerlingen die samenwerken, creatief denken én hun onderwerp echt begrijpen. Dat is wat er gebeurt wanneer je kiest voor het maken van een documentaire als profielwerkstuk. In een tijd waarin technologie eenvoudig een verslag kan produceren, groeit de behoefte aan echte, zelf uitgevoerde onderzoeken. Een documentaire is dan een krachtig alternatief.

Steeds meer scholen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun profielwerkstuk vorm te geven als documentaire. Daarmee geef je leerlingen niet alleen vrijheid om hun onderwerp op een persoonlijke manier te verkennen, je stimuleert ook waardevolle vaardigheden. Ze leren interviewen, verhalen verbeelden, samenwerken in een team en omgaan met techniek zoals camerawerk en montage. Het maken van een documentaire vraagt veel, maar levert ook veel op.

Voor jou als docent betekent dit een nieuwe manier van begeleiden. Je helpt leerlingen bij het formuleren van een sterke hoofdvraag, het vinden van geschikte gesprekspartners en het opbouwen van een helder narratief. Tegelijk geef je ruimte aan creativiteit en samenwerking. De ervaring leert dat leerlingen zich vaak extra verantwoordelijk voelen voor hun eindproduct wanneer ze werken aan iets wat echt bekeken gaat worden.

“Ik ben niet zo goed in dingen opschrijven en onderzoeken. Ik vond het veel leuker om mijn onderwerp in beeld te brengen en er creatief mee aan de slag te gaan.” – Winnaar publieksprijs

Doorlopende leerlijn non-fictie

Sinds dit jaar is het stappenplan van Stichting Documaken verder ontwikkeld, speciaal voor vmbo-scholen. Op het Lucent College in Hilversum en het Montessori Lyceum Oostpoort in Amsterdam wordt gewerkt aan een doorlopende leerlijn non-fictie. Leerlingen leren stap voor stap de onderzoeks-, film- en burgerschapsvaardigheden die nodig zijn om zelfstandig een documentaire te maken. De bedoeling is dat deze leerlijn uiteindelijk volledig in het curriculum wordt opgenomen, zodat leerlingen al vroeg ervaring opdoen met filmeducatie.

Ondersteuning voor scholen

Stichting Documaken ondersteunt scholen bij dit proces. Op hun website vind je een compleet stappenplan met een werkboek voor het schriftelijk werk, een docentenhandleiding met een beoordelingsrubrics, tutorials en werkbladen, interviews met leerlingen, prijswinnende documentaires en praktische handvatten. Ook organiseren ze trainingen voor docenten en workshops voor leerlingen. Op termijn zou het vak film zelfs als officieel examenvak kunnen worden aangeboden. Tot het zover is, kun je als docent al veel bereiken met het profielwerkstuk in documentairevorm. Laat je inspireren door de winnende documentaires van andere scholen via de festivalpagina of kijk op documaken.nl voor meer informatie over het festival of het reserveren van workshops en docententrainingen kun je mailen naar remonklik@documakenpws.nl

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang