Een hond in het klaslokaal lijkt misschien ongebruikelijk, maar het blijkt een waardevolle aanvulling te zijn op het basisonderwijs. In haar promotieonderzoek keek Riki Verhoeven naar de inzet van dieren als ondersteuning bij leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Haar verkennende studie laat zien dat Animal Assisted Education (AAE) mogelijk een positieve bijdrage levert aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Veel basisscholen hebben te maken met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel of gedragsmatig vlak. Leerkrachten voelen zich daar niet altijd voldoende op voorbereid. Een relatief nieuwe en opvallende aanpak is AAE. Bij deze vorm van onderwijs worden speciaal opgeleide honden en begeleiders ingezet om het leerproces van kinderen te ondersteunen.
Riki Verhoeven onderzocht deze aanpak in haar proefschrift aan de Open Universiteit. Centraal in het onderzoek stond het DOG-project, een interventie van tien weken waarbij een leerkracht met een hond werkt met leerlingen van 8 tot 13 jaar. Uit het onderzoek komt naar voren dat leerlingen na deelname meer zelfvertrouwen hebben, beter communiceren en sterker sociaal gedrag laten zien, zoals samenwerking. Ouders en leerkrachten merkten daarnaast verbeteringen op in gedrag, expressie en sociale betrokkenheid. Ook leerkrachten zelf gaven aan dat de inzet van AAE leidde tot meer werkplezier en professionele groei.
Volgens Verhoeven laten de resultaten zien dat AAE mogelijk een waardevolle aanvulling kan zijn binnen Passend Onderwijs. Ze pleit voor verder onderzoek naar de langetermijneffecten, en voor duidelijke richtlijnen voor een verantwoorde inzet.
Op donderdag 5 juni 2025 verdedigt Verhoeven haar proefschrift aan de Open Universiteit in Heerlen. Haar studie draagt bij aan de verdere wetenschappelijke onderbouwing van mens-dierinteractie binnen het onderwijs. De promotie is live bij te wonen én online te volgen via ou.nl/live.
Reacties