Betekenisvol buitenschools leren? Weert geeft goede voorbeeld!

Betekenisvol buitenschools leren: docent John Ras van vmbo-school Het Kwadrant in Weert gaat deze uitdaging met zijn leerlingen graag aan. Al tien jaar is hij, samen met collega’s en leerlingen, betrokken bij allerlei maatschappelijke projecten in Weert en omgeving. Ieder schooljaar staan minimaal één à twee buitenschoolse projecten op het programma. ‘De leerlingen gebruiken hun talenten ten bate van organisaties en instellingen in de stad en maken kennis met wat wij het échte leven noemen.’ Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen het vmbo en bedrijfsleven met maatschappelijke waarde.

Indrukwekkende projecten
De lijst van projecten is indrukwekkend. Leerlingen BWI hebben in het verleden meegewerkt aan de renovatie van een molen in Nederweert, stonden aan de basis van een aantal ontwerpen voor het Zintuigenpark in Weert, bouwden snoezelborden voor een instelling van gehandicapten, hielpen met het aanleggen van een belevingstuin bij een zorginstelling in Budel en zijn nu betrokken bij de inrichting van het nieuwe museum De Beiaard in de kerktoren van de Sint-Martinuskerk in Weert.

Maatschappelijke context
‘Het is inmiddels in Weert goed bekend wat onze BWI-leerlingen voor maatschappelijke projecten kunnen betekenen’, zegt Ras. ‘We staan herhaaldelijk in de krant met een feestelijke opening. De projecten dienen aan een drietal voorwaarden te voldoen. 1: Kunnen de leerlingen de klus aan? 2: Is het werk uitdagend genoeg? 3: Past het in het curriculum?’ Het Kwadrant vindt het buitenschools leren voor leerlingen in de bovenbouw belangrijk. Om verschillende redenen. Ras: ‘Werken in de buitenwereld, ontwerpen, bouwen, metselen meubels maken, is van toegevoegde waarde. Leerlingen komen in aanraking met de wereld van volwassenen. Ze werken voor échte klanten die eisen stellen aan de kwaliteit van de producten. Minimaal net zo belangrijk is de maatschappelijke context waarin de jongeren bezig zijn. In het project Het Zonnehuis bijvoorbeeld kwamen onze stoere jongens van de bouw terecht in de wereld van gehandicapten. Daar werden ze in eerste instantie stil van. Even later zie je dat ze echt geïnteresseerd zijn in de medemens en ontstond er een mooi contact. Een aantal gehandicapten is zelfs nog in de klas op bezoek geweest. Die ervaringen nemen ze allemaal mee.’

Hoog aangeschreven
Buitenschools leren staat bij Het Kwadrant ook bij de andere profielen hoog aangeschreven. Ras kan in de begeleiding en uitvoering van de projecten rekenen op de steun van de directie en van zijn AVO-collega’s. Tijdens de projecten, die vaak een week duren, missen de leerlingen een aantal AVO-vakken. ‘Met collega’s is afgesproken dat ze deze uren inhalen tijdens mijn praktijklessen als we weer op school zijn.’

Meer informatie? Zie sterktechniekonderwijs.nl


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief