‘MeesterVlogger’ Dylan van Brummen deed een interview met PrimaOnderwijs en filmde dit voor zijn vlog. Zie hier een kleine compilatie. De hele vlog kun je zien op zijn YouTube-kanaal. Het interview lees je hieronder en/of in de mei/juni-editie van het magazine dat nu op alle scholen ligt.

Rappend het onderwijs in met ‘MeesterVlogger’ Dylan van Brummen

‘Als jij als leraar wat van jezelf laat zien, zien de leerlingen jou ook!’

Een boks hier, een handschud daar. Als ik met Dylan van Brummen door de gangen van de Hubertus & Berkhoff vakschool loop, is meteen merkbaar hoe geliefd de docent economie is. ‘Ik zie elke leerling en de leerling ziet mij. Als je die connectie eenmaal hebt, volgen de goede lessen bijna vanzelf. Als zij zich gezien voelen, kun je ze in de les veel beter aanspreken.’

Wij hebben Dylan leren kennen op de NOT-beurs, waar hij al rappend de opening verzorgde, samen met minister Arie Slob, astronaut André Kuipers en meester Sander Gordijn. Bij de leerlingen en zijn volgers op YouTube is hij ook bekend als MeesterVlogger, een naam die leerlingen voor hem bedachten toen hij een paar jaar geleden een YouTube-filmpje liet zien waarop hij hen al rappend een blik in zijn privéleven gunde. ‘Ik wil de leerlingen laten zien dat een docent ook een leven heeft buiten school. Hoe ik omga met mijn vrienden of hoe mijn vakantie is geweest, maar ook hoe het was toen ik vader werd. Leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun docenten. Het eerste filmpje dat ik liet zien heette ‘Mentor rapt voor zijn klas’. Ik ging naar het zwembad, met vrienden wat eten. De klas vond dat heel leuk! In één van de video’s eindigde ik met ‘Meester… Vlogger’. Drie leerlingen voegden dit samen tot MeesterVlogger. Die naam heb ik gehouden. Die meiden zijn vorig jaar - uiteraard - geslaagd.’

"Ik wilde natuurlijk wel even laten zien dat ik een beurs mocht openen die twee jaar eerder door Máxima was geopend"

Vandaag tijdens het interview filmt Dylan ook. ‘Welkom dames en heren! Ik ben hier op school met Vanessa van PrimaOnderwijs. Ze neemt alles op. Slim, mensen. Als je ooit een belangrijk gesprek hebt, neem het op, dan kun je je helemaal concentreren op het gesprek en later alles terugluisteren.’ Al zijn filmpjes moeten wel een doel hebben, vindt de 26-jarige Amsterdammer. ‘Je moet als docent wel serieus genomen worden. Je wil ook niet dat je school slecht in beeld komt. Ik overleg daarom alles met mijn leidinggevenden. Zo zien ze welk idee ik heb en wat het doel is. Ik gebruik de video’s als praktijkvoorbeelden. Hoe economie een rol speelt in alles in het leven. Ook het filmpje van de NOT-opening heb ik in de klas laten zien. Zo weten ze wie de minister van Onderwijs is en voor welk geld hij verantwoordelijk is. Dat de minister ook nog eens ging meerappen, gaf alleen maar aan dat je met positiviteit alles kunt bereiken.’ Hij lacht: ‘Bovendien wilde ik natuurlijk wel even laten zien dat ik een beurs mocht openen die twee jaar eerder door Máxima was geopend!’

"Nadat mijn moeder een burn-out kreeg, zag ik ook die moeilijke kant van het onderwijs"

Het docentschap zit in zijn bloed. ‘Al wist ik dat niet meteen! Mijn ouders zaten allebei in het onderwijs, maar nadat mijn moeder een burn-out kreeg, zag ik ook die moeilijke kant van het onderwijs. Ik ben eerst commerciële economie gaan studeren. In het derde jaar moest ik een minor kiezen en koos ik toch voor het onderwijs. Die minor was zo ontzettend leuk. Dit paste bij me! Toen heb ik een vervolgopleiding gedaan. Mijn eerste sollicitatie was hier bij het Hubertus. Ik werd zo leuk ontvangen dat ik nooit meer ben weggegaan.’ De burn-out van zijn moeder heeft Dylan wel gewaarschuwd. ‘Zij was als docent heel goed maar voor haar leidinggevenden destijds te innovatief en te aanwezig. Dat ging niet samen. Daar heb ik veel van geleerd. Ik kader alles uit. Ik overleg alles. En gelukkig werk ik op een school die mij steunt.’

"Ik heb het beste genomen van mijn docenten vroeger"

Wie denkt dat het één groot feest is in de klas van MeesterVlogger, heeft het mis. ‘Nummer één bij mij is orde houden. Ik kan een les hebben die heel gezellig is, maar als ik terug wil naar de lesstof en de leerlingen zich echt moeten concentreren, tel ik af van 3 en is bij 0 iedereen stil. Ik geef best traditioneel les en ben gericht op cijfers. Ze moeten nu eenmaal leren wat ze moeten leren. Dat kan in een goede sfeer en in een veilig leerklimaat, maar iedereen moet slagen of overgaan. Dat is tot nu toe steeds gelukt. Ik ben ook heel consequent. Iedereen is gelijk in de klas en krijgt een gelijke behandeling. Ze durven vragen te stellen en ik laat iedereen antwoord geven. Als je oprecht bent, kun je nooit een slechte band hebben met leerlingen.’ Over zijn manier van lesgeven, haalt hij zijn eigen jeugd aan. ‘Ik heb het beste genomen van mijn docenten vroeger. Er was één docent die heel streng was. Ik werd er vaak uitgestuurd. Ik was aanwezig maar ook altijd erg áánwezig. Deze meester gaf me altijd het gevoel dat hij me mocht. Ook al stuurde hij mij eruit, hij zag me wel. En zo’n gevoel doet veel.'

"Leerlingen zijn goudeerlijk, daar moet je tegenop gewassen zijn"

‘Eigenlijk is mijn manier van lesgeven autoritair met gevoel’, zegt hij na enige overpeinzing. Dat heb ik opgebouwd door te laten zien wie ik ben. Dat is best moeilijk want leerlingen zijn goudeerlijk, daar moet je tegenop gewassen zijn. Maar als je niks van jezelf laat zien, is het moeilijk respect te krijgen. Of dat eng is? Voor mij niet, maar ik schaam me ook niet snel ergens voor. Al begrijp ik wel dat niet elke leraar nu meteen zijn privévideo’s mee naar school neemt. Misschien krijgen leraren inspiratie van de video’s die ik voor mijn school maak. Het maakt niet zoveel uit wat je van jezelf laat zien. Het kan ook blokfluiten zijn of een video van je vakantie, zolang het maar van jou is. Dat waarderen leerlingen. Ze zien dat je er staat voor hen. Dat je niet tegen hen bent, maar ze juist wil laten slagen in het leven. Zo investeer je in een goede band met je leerlingen.’

Je vindt meer video’s van MeesterVlogger op YouTube.  

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Youtube

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang