Een school zonder huiswerk, toetsen en cijfers. Waar de leerlingen iedere dag gymmen en samen les krijgen op grote leerpleinen. Een utopie? Niet voor Spring High, een innovatieve school in Amsterdam waar écht aandacht is voor de leerling. Schoolleider Camyre Adelhart de Toorop vertelt meer over haar motivatie om Spring High in 2016 op te richten.


Wat heeft u gemotiveerd om Spring High te ontwikkelen?

‘Ik moest een strategisch advies schrijven voor mijn werk. Voor dit advies deed ik veel onderzoek naar onderwijs in Amsterdam, segregatie, de warme overdracht, de kloof tussen groep 8 en klas 1 en andere schoolzaken. Door het uitvoeren van dit onderzoek leerde ik steeds meer over hoe dingen anders konden.’

Wat kon er anders?

‘Bijvoorbeeld de overgang van groep 8 naar de eerste klas. Ik merkte dat het voor de leerlingen die van groep 8 naar klas 1 gingen, een enorme stap was. Ook al hebben we het allemaal zelf gedaan en denken we er niet zo zwaar over, is het voor de leerlingen vaak erg moeilijk. Het lesmateriaal van het primair onderwijs sluit ook niet goed aan bij het lesmateriaal van het voortgezet onderwijs. Op het VO beginnen we helemaal opnieuw, alsof de leerlingen nog nooit wat gedaan hebben. Ik zag hier veel kansen liggen voor verandering.’

Wat maakt Spring High anders dan andere scholen?

‘Het begint al bij dat wij basisonderwijs vanaf groep 7 én voortgezet onderwijs in huis hebben. Ook zitten wij niet in klaslokalen van 30 leerlingen maar op grotere leerpleinen. Wij hebben daarnaast de vakken en roosterstructuur van het voortgezet onderwijs losgelaten. De leerlingen blijven de hele dag op een leerplein zitten en de docenten verplaatsen zich. Verder werken de leerlingen in langere periodes aan een vak en hebben ze ook periodes waarin ze zelf mogen kiezen aan welk vak zij gaan werken. Wij werken meer in domeinen zoals taal en cultuur en proberen vakken met elkaar te verbinden. Zo schrijven leerlingen opdrachten voor geschiedenis in het Engels of doen juist onderzoek naar een periode in de Duitse geschiedenis.’

Hoe zien de leerpleinen eruit?

‘Die zijn organisch ontstaan. We begonnen met veertig leerlingen en drie klaslokalen. We hadden leerlingen van groep 7/8 en klas 1 in huis. Ze gingen gelijk apart van elkaar zitten en allemaal in de bus-opstelling. Terwijl wij het écht anders wilden doen, was het eigenlijk weer precies hetzelfde. Met het Daltononderwijs in ons achterhoofd, hebben wij vanaf toen besloten de leerlingen te verdelen over grotere leerpleinen, met de mogelijkheid om je terug te trekken voor een instructiegroep.’

Welke andere onderwijstheorieën vind je terug in Spring High?

‘Dalton, Vrije School en Montessorionderwijs. Ik vind het mooi dat op de Vrije School het gevoel en het hart ook echt een plek krijgt. Dat proberen wij op Spring High ook te doen. De “leer mij het zelf te doen” filosofie van Maria Montessori heeft mij altijd aangesproken en probeer ik zoveel mogelijk mee te nemen in de ontwikkeling van mijn onderwijs. De keuzevrijheid en het samen leren van het Daltononderwijs zie je ook duidelijk terug in Spring High. Beide onderwijsvormen richten zich erg op zelfstandigheid, iets wat wij op Spring High ook nastreven.’

Werken jullie met bestaande methodes?

‘In plaats van met bestaande methodes te werken hebben wij ons eigen systeem bedacht. We hebben hierbij gekeken naar de eindtermen van ieder vak en daar leerdoelen aan verbonden. Vanaf dat de leerlingen hier op school komen, werken ze aan die leerdoelen.’

Hoe werkt dit precies?

‘Bij een methode lag de focus op dat iedereen hetzelfde moest doen en dezelfde toets moest maken. Dat is om alle leerlingen een eerlijke kans te geven. Het is alleen ook ontzettend geestdodend. Door met leerdoelen te werken is er meer ruimte voor de leerling om te laten zien wat hij geleerd heeft. Dit sluit ook goed aan bij differentiëren in het onderwijs en creëert op die manier weer gelijke kansen. In plaats van het maken van een toets maken sommige leerlingen een podcast, een poster of schrijven zij een verhaal. De vraag was wel: als je de methodes loslaat, hoe zorgen we er dan voor dat alle leerlingen hun eindexamen halen? Toen zijn wij naar alle kerndoelen en eindtermen gaan kijken. We hebben gekeken naar wat nodig is voor bijvoorbeeld 6 VWO en we hebben gekeken naar wat dat dan betekent voor 1 VWO. Zo zijn wij gaan terug redeneren.’

Hoe bent u tot de keuze gekomen om zonder cijfers te werken?

‘Cijfers zeggen niet zoveel. Als je voor spelling een mooie acht haalt en voor begrijpend lezen een vier, sta je een zes gemiddeld. Dat zegt eigenlijk niks. Het is veel belangrijker om iemand iets te leren wat hij nog niet kan. Die groei daarin zien is belangrijk. Wij werken met het onlineprogramma Maius, dat speciaal voor ons ontworpen is. In dit programma verwerken wij de opdrachten, boekverslagen en alle andere producten die leerlingen maken aan de hand van de leerdoelen. Als een leerling een podcast inlevert voor Engels, kan dit bij het leerdoel  ‘spreken’ worden ingevoegd. Een aantal keer per jaar geven wij een rapport hiervan uit aan de leerlingen en hun ouders zodat ze hun leercurve kunnen zien.’

En geen huiswerk?

‘Ik vind dat kinderen het druk zat hebben met het verwerken van alles en met groeien. Die moeten ook nog vrije tijd hebben en kunnen genieten van hun jeugd. Als alle leerlingen hard genoeg werken op school, dan hoeven ze niet per se huiswerk te maken.’

Welke rol speelt bewegingsonderwijs in Spring High?

‘De leerlingen sporten iedere dag een uur. Bewegen is ontzettend belangrijk! In het reguliere onderwijs zitten de leerlingen van half 9 tot 4 op een stoel. Ze lopen hoogstens even van het ene naar het andere lokaal. Dat is het. Ik geloof dat zitten het nieuwe roken is. Sporten verhoogt ook je concentratie en je kan al je frustratie eruit sporten. Los daarvan is het ook gewoon gezond om veel te bewegen.’

Wat zijn eventuele valkuilen?

‘We zijn een startende school en zijn nog volop aan het groeien. Er bestaat een risico dat je door structureren en het vastleggen van zaken in protocollen verzand raakt’. Je moet daar goed over nadenken. Je moet balans vinden en balans vasthouden zodat je wendbaar en flexibel blijft.’

Heeft u een tip voor andere onderwijsvernieuwers?

‘Blijf kijken naar de kinderen! Je moet de doelen in het oog blijven houden en het ene domein niet de ander laten overschaduwen. De leerlingen moeten wel met een diploma weggaan.’

Meer informatie: https://www.springhigh.nl/home/ 

Tekst: Rosalie Levison

Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid