Zo zetten deze scholen hun budget voor werkdrukvermindering in

Een eventmanager die alle kerstactiviteiten en sportdagen regelt, een sportinstructeur voor gym of een vliegende kiep die klassen overneemt? Scholen mogen zelf beslissen waar zij het extra budget (155 euro per leerling) aan besteden om de werkdruk te verminderen. PrimaOnderwijs maakte een rondje langs enkele leraren. 

De vliegende kiep
Het rooster van ‘vliegende kiep’ juf Anke Wonders van basisschool De Empel in Erp ziet er geen dag hetzelfde uit. Ze neemt hele groepen van collega’s voor anderhalf uur over of splijt combinatieklassen voor een gymles. ‘We bekijken waar de druk voor collega’s het hoogst is. Wat werkdruk geeft, is voor iedereen anders en vaak wordt die werkdruk niet alleen opgelost door extra handen in de klas. Als ik een klas overneem, kan de vaste leerkracht bijvoorbeeld werken aan rapporten of gesprekken voeren met ouders. Soms splitsen we een combinatieklas, zodat de leerkracht intensief met bijvoorbeeld alleen groep 4 kan werken. Mijn doel: zien dat mijn collega’s met legere tassen naar huis gaan.’ Rent van hot naar her: ‘Ik word deels betaald uit de middelen om de werkdruk te verminderen en deels uit kwaliteitsuren vanuit de stichting waar onze school onder valt. Een aantal uren staat vast, andere uren zet ik flexibel in. Voor mij is het anders werken. Ik heb niet meer de verantwoordelijkheid over een klas, voer geen gesprekken met ouders, heb minder werk aan het nakijken. Mijn werk is dynamisch en ik ren van hot naar her. Wel mis ik de echte binding met een groep.’ Passend onderwijs: ‘Volgend jaar krijgen collega’s nog meer inspraak over hoe de school de uren kan inzetten. Passend onderwijs brengt voor sommige leerkrachten ook werkdrukverhoging met zich mee. Hier mag van mij echt aandacht voor zijn. Want ik denk dat verbetering van de kwaliteit van het onderwijs samenhangt met hoe we omgaan met het passend onderwijs.’

Extra handjes
Gerda Lukkien-Boerefijn
, directeur Kindcentrum de Driehoek in Hilvarenbeek: ‘In samenwerking met de personeelsgeleding van de MR hebben we de middelen als volgt ingezet: extra inzet van de onderwijsassistent voor ondersteuning van de leerkracht (8 uur per week), extra uren voor de administratieve kracht (4 uur per week), inzet van vakleerkracht kunst- en cultuureducatie (1 uur per groep per week) en samen met meerdere scholen: de inzet van een vakleerkracht gymnastiek (1 uur per groep per week).’ Voor Mayke van Avendonk, leerkracht groep 1-2, werken deze maatregelen direct werkdrukverlagend: ‘Op maandag verzorgt een vakleerkracht de gymles, dit betekent dat ik 45 minuten mijn handen vrij heb, administratieve taken weg kan werken of werk kan voorbereiden. Daarnaast brengt een vakleerkracht weer veel extra kennis de school binnen, onze gymlessen worden er beter van: een win-win-situatie. De extra uren voor de administratieve kracht betekent dat er minder administratief werk in mijn takenpakket zit. En dat is tijd die ik dan weer aan mijn groep kan besteden. Met de ondersteuning door de onderwijsassistent werkt het net zo. Ze neemt ons werk uit handen waardoor ik meer tijd voor mijn werk heb.’ Grote kleutergroep: ‘We hebben een grote kleutergroep. Met deze extra hulp lukt het me beter de kinderen in onze groep goed te begeleiden en dat maakt dat ik minder werkdruk ervaar.’

De eventmanager
Ze regelt de Koningsspelen, een stroopwafelactie, schoolreisjes, open dagen en kerstactiviteiten: Norella Jalal is eventmanager op twee scholen. ‘Het brengt veel rust dat deze taken bij een persoon liggen. Het verlaagt de werkdruk bij mijn collega’s. Ze denken wel mee over de invulling van activiteiten, maar ik regel alles, stuur de mailtjes, vraag de hulpouders. Zo kunnen de leerkrachten tijdens de kerstviering genieten en hoeven zij niet van hot naar her te rennen.’ Werkdruk: ‘Ik ben zelf ouder en zie dat leerkrachten veel op hun bordje hebben. Soms lijkt de klas bijvoorbeeld een inloopspreekuur voor ouders of hebben leerkrachten meerdere zorgkinderen in hun klas. Ik begrijp het daarom goed dat een leerkracht die de sportdag dient te regelen zegt: ‘Pak het draaiboek van vorig jaar er maar weer bij.’ Met mijn aanstelling hoeft dat niet meer. Ik krijg er energie van als kinderen zeggen: ‘Wat was dit een fantastisch feest met nieuwe dingen om te doen.’ Out of the box: ‘Ik denk out of the box: bij een jubileumfeest van de school hoort niet alleen een poffertjeskraam. Het is veel leuker en leerzamer om er een feestweek van te maken met afgestemde activiteiten per leeftijdsgroep met als afsluiting de poffertjeskraam.’ Rust: ‘Beide scholen hebben mij op de begroting als administratief medewerkster ingedeeld en zetten hier de maximale uren voor in zodat ik deze functie kan combineren met de uren als eventmanager. Ik verricht licht administratief werk. Vorig jaar was bij het opmaken van de begroting de functie eventmanager nog helemaal nieuw, vandaar dat ze dit op deze manier hebben opgelost. Ik geef rust dankzij deze functie. Het is belangrijk dat we ons blijven beseffen hoeveel druk er bij de leerkracht ligt.’

De eventmanager 2
De eventmanager ondersteunt de Tilburgse OBS Koolhoven als een 'spin in het web' bij zoveel mogelijk activiteiten op schoolniveau. Leerkracht Sep Wernsen (groep 1-2): ‘Voordat wij een eventmanager hadden, organiseerden we als leerkrachten de activiteiten zoals kerst, de Kinderboekenweek of het afscheid van groep 8 zelf, met hulp van de OR. Op zo'n grote school is dat behoorlijk intensief. Dit jaar zijn wij voornamelijk ondersteunend. De uren die voorheen werden gevuld met vergaderen over deze activiteiten, houden wij nu over om het onderwijs in te vullen.' Prioriteit: Dat is ervoor zorgen dat het onderwijs aan onze kinderen zo goed mogelijk is. En zo hoort het ook! Ik vind het bovendien prettig dat er één aanspreekpunt is voor deze activiteiten. Lekker duidelijk! De eventmanager neemt ons veel werk uit handen.’ Directeur Raymond De Haan vult aan: ‘Leerkrachten hebben een ondersteunende rol, maar worden ontlast in organisatie en uitvoering., waardoor zij zich primair kunnen richten op hun core business: alles wat met het onderwijs te maken heeft. Dit jaar wordt het voor het eerst op deze manier ingezet. Voor de eventmanager zelf ook leren en ontdekken om samen met de ouderraad en het team deze functie te vervullen. Een mooi proces om vorm te geven.' Meer initiatieven: 'De  eventmanager is niet de enige omgang met de gelden voor werkdrukvermindering. Er zijn twee leerkrachten die specifiek de vakken muziek en beeldend geven en er zijn zogenaamde administratiedagen voor de collega’s, waar ze lesvrij zijn.’   

De eventmanager 3
Femke Goedendorp
bekleedde een interim-directiefunctie op een school in Hilversum en stond 15 jaar als leerkracht voor de groep. ‘Het team heeft de inzet van de werkdrukgelden zelf bepaald. De eventmanager verzorgt de organisatie rondom de (grote) feesten op school, zoals Sinterklaas, schoolvoetbaltoernooi etc. Door deze inzet hoeven minder leerkrachten betrokken te worden bij de werkgroepen.’ Muziekleerkracht: ‘Door de muziekleerkracht heeft de leerkracht eens per twee weken een uur de tijd om administratie bij te werken of andere klussen voor de klas te doen. Wij hebben ook een vakleerkracht gym (niet van de werkdrukgelden), waardoor het team met regelmaat even een moment heeft om te kunnen focussen op de lesvoorbereidingen.’ Gelden belangrijk: ‘De extra gelden om de werkdruk te verminderen zijn belangrijk. De laatste jaren is het aantal leerlingen en de problematiek per klas gestegen. Tel daar nog eens een groot lerarentekort bij op. Met goed zoeken krijgen we de klassen bemand, maar bij ziekte is er gelijk een probleem. Dat beïnvloedt en bedreigt direct de kwaliteit van ons onderwijs. De extra gelden om werkdruk tegen te gaan helpen niet tegen dit 'echte' probleem. Je kunt extra leerkrachten niet 'kopen'; ze zijn er simpelweg niet. We hopen met de extra gelden te kunnen bereiken dat leerkrachten langer door kunnen gaan, zodat er minder ziekmeldingen zijn. Het zorgt voor werkdrukvermindering, in de hoop het vak iets aantrekkelijker te maken. Om de grote problemen op te lossen, is echter meer nodig.’

Door Marleen Kuijsters Foto Human Touch Photography

 


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief