Hartkloppingen, buikpijn, overmatig piekeren, paniekaanvallen en schoolverzuim: allemaal signalen die kunnen wijzen op angst bij jongeren. Met welk docentgedrag ondersteun je angstige leerlingen? Hoe signaleer je schoolverzuim door angst tijdig? En hoe verminder je prestatieangst en stress bij je leerlingen?
Hieronder lees je drie tips:
1. Je bent als docent geen therapeut
Vermijd als docent van een leerling met een angststoornis de rol van therapeut. Blijf docent en luister. Schakel op tijd externe hulp in wanneer jij signaleert dat dit nodig is.
2. Blijf in verbinding met de leerling
Toon begrip en luister actief, zodat de leerling zich gehoord voelt. Plan korte, regelmatige check-ins, ook als de leerling afwezig is, bijvoorbeeld via een berichtje of e-mail. Blijf geduldig en bied een veilige ruimte om terug te keren. Houd daarbij de drempel laag en accepteer dat kleine stapjes vooruit ook goed is.
3. Wees op de hoogte van wat werkt en wat niet
Wat bijvoorbeeld echt niet helpt zijn publieke confrontaties, de leerling door zijn of haar angst heen dwingen, de angst bagatelliseren of betuttelend gedrag. Maak andere leerlingen niet verantwoordelijk door bij afwezigheid van de leerling met een angststoornis aan klasgenoten te vragen waar hij of zij is.
Wat helpt er wel? Creëer een time-out-lokaal of integratie-lokaal en zorg voor een effectief (faal)angstprotocol op school. Maak angst bespreekbaar in de klas en bij de ouders en wees voorspelbaar.
Meer weten? Op maandag 31 maart 2025 vertelt onder andere George Smits over hoe je leerlingen met angst het beste kunt begeleiden. Er zijn die dag ook twee ervaringsdeskundigen die vertellen over hun ervaringen met een angststoornis tijdens hun schooltijd. Schrijf je nu in op www.medilexonderwijs.nl/angst.
Reacties