Verhalen brengen geschiedenis dichterbij dan jaartallen. De Anne Frank Krant 2026 laat leerlingen kennismaken met Anne én Margot Frank en maakt de Tweede Wereldoorlog tastbaar en menselijk. Met het thema ’familie’ biedt dit lesmateriaal leerkrachten handvatten om met leerlingen in gesprek te gaan over vrijheid, uitsluiting en saamhorigheid – thema’s die direct raken aan burgerschap.
Het lespakket, de Anne Frank Krant 2026, staat dit schooljaar in het teken van familie – een thema dat iedereen raakt, ook leerlingen van nu. Want hoe blijf je samen als gezin wanneer alles om je heen uit elkaar valt? En wat betekent familie wanneer je je leven niet meer vrij kunt leiden? In de krant staan verhalen, historische beelden en opdrachten die uitnodigen tot reflectie.
Het verhaal van Margot
Margot Frank, die in 2026 honderd jaar zou zijn geworden, krijgt in de Anne Frank Krant een eigen plek naast haar beroemde zus. Haar verhaal, vaak overschaduwd door dat van Anne, laat zien dat er talloze kleinere, vaak vergeten verhalen bestaan. ”Waarom weten we zo weinig over Margot?”, vroeg een leerling vorig jaar tijdens de les. Het zijn precies deze vragen die nieuwsgierigheid en empathie aanwakkeren – en die maken dat geschiedenis geen ver verleden blijft, maar een gesprek van nu.
Betekenisvol burgerschap
Juist nu burgerschap en sociale vorming een vaste plek hebben in het curriculum, is dit lesmateriaal actueler dan ooit. Het helpt kinderen nadenken over thema’s als uitsluiting, diversiteit en saamhorigheid. Want burgerschap begint bij het besef dat vrijheid en gelijkwaardigheid niet vanzelfsprekend zijn.
Lespakket Anne Frank Krant 2026
en is een initiatief van de Anne Frank Stichting voor leerlingen in de groepen 7 en 8 van het primair onderwijs. Het is een lespakket over het korte leven van Anne Frank, de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Naast de krant maakt dit jaar een bijzondere Extra onderdeel uit van het lespakket: De klas van Anne – ontdek de verhalen. Leerlingen verdiepen zich in de klasgenoten van Anne op het Joods Lyceum. In groepjes onderzoeken ze één levensverhaal. Met behulp van foto’s, documenten en teksten maken ze samen een poster. Het eindresultaat is een tentoonstelling in de klas. Zo brengen leerlingen de vaak vergeten verhalen tot leven – en maken ze samen geschiedenis zichtbaar in hun eigen klaslokaal.
Meer informatie en bestellen via
www.annefrankkrant.nl


Bezig met laden...