Toen ik op 25-jarige leeftijd de overstap maakte van een bouwbedrijf naar het onderwijs, had ik even last van het zogeheten ‘Calimero-syndroom’. Of anders gezegd: ik was bang niet serieus genomen te worden. Dat zat hem bij mij in het eenvoudige woordje ‘zaak’. Mijn vrienden die niet in het onderwijs zaten maar een eigen bedrijf hadden of bij een bedrijf werkten, gingen immers naar ‘de zaak’ als er gewerkt moest worden. Ik ging ‘naar school’ en dat voelde een stuk minder stoer.
Mijn vrienden konden vertellen over de zaak, of er een beetje winst werd gemaakt. Zij konden aan het thuisfront melden dat ze nog wat langer op de zaak bleven, omdat het werk niet af was. Zij konden aankopen doen, niet privé zoals ik dat deed, maar van de zaak!! Hoe stoer is dat? Ik moest het voor altijd over ‘school’ hebben en het Calimero syndroom was geboren.
Laatst vroeg ik mijzelf af hoe het dan zit met de uitdrukking ‘hart voor de zaak hebben’. Kun je dat alleen maar zeggen wanneer je in het bedrijfsleven zit? Een zaak hebt? Of mag je daar ook van spreken als je op een school werkt? Tijd om de definitie van deze uitdrukking erbij te pakken:
‘Hart voor de zaak hebben’: werken met hart en ziel, bezield en met overgave je werk doen.
Kijk, daar kan ik iets mee! Als dit de definitie is van deze uitdrukking, ben ik meteen overtuigd. In het onderwijs werken ontzettend veel mensen met hart voor de zaak. In ieder geval bij mij op school. Ik moet denken aan mijn collega’s die samen met de leerlingen maaltijden voorbereiden, zodat wij met de hele school kunnen lunchen in de grote pauze. Dat gebeurt met overgave, neem dat maar van mij aan. Ik moet denken aan collega’s die meteen naar je toekomen als je ze nodig hebt, bijvoorbeeld om je klas even over te nemen. Ik moet denken aan de collega’s die er voor je zijn als je net een pittig gesprek met een ouder achter de rug hebt. Dan werken ze met hart en ziel, anders kunnen ze dat niet doen.
Binnenkort gaan we met het hele team aan de slag met het thema communicatie, transactionele analyse. Een super belangrijk onderwerp. Je kunt nog zo bezield je werk doen, als je niet goed communiceert met elkaar kunnen er misverstanden of (voor)oordelen ontstaan. Voor je het weet ontstaat er wrijving en dat is onwenselijk. Het is de scholing waar we met z’n allen echt naar uitkijken.
Het enige nadeel is dat het op mijn vrije middag plaatsvindt, maar ik heb het er graag voor over. Thuis roep ik al een tijdje dat ik binnenkort op woensdagmiddag extra naar ‘de zaak’ moet. Dan klinkt het nog stoer ook.
Reacties