Maak economie tastbaar met spel en een kluisexperience: De Nederlandse Bank

De Nederlandse Bank (DNB) opent maandag 3 maart De Nieuwe Schatkamer, een interactief en educatief kenniscentrum in hartje Amsterdam. Een bezoek biedt dankzij interactieve spellen, een kunst- en geldverzameling en een zogenoemde kluisexperience een unieke kans om economie en financiële onderwerpen tastbaar te maken. Alles vindt plaats in en rondom de oude kluis van DNB.

Leerlingen van het voortgezet onderwijs krijgen tijdens het bezoek meer inzicht in het financiële systeem en leren over de geschiedenis en de rol van DNB. Ze leren wat geld is, waarom het bestaat en hoe rente en inflatie werken. Ook horen ze meer over crypto, beleggen en lange termijn denken. “Op die manier krijgen ze meer grip op hoe de economie werkt”, legt hoofd van het kennisplatform en ontmoetingscentrum Carlijn Zandbergen uit.

Je krijgt met de leerlingen een rondleiding door De Nieuwe Schatkamer, bestaande uit drie verdiepingen. “Alles is gesitueerd in of rondom de oude kluis waar vroeger het geld en goud lag en de geldsorteermachines stonden. Die kluis is gigantisch, en nu open en transparant. De kluisdeuren staan open, zodat de leerlingen kunnen zien dat de muren meters dik waren. Ook de bedrading en het ijzer is zichtbaar gemaakt.”

Licht- en geluidshow

De kluis echt in voor een kluiservaring, dat kan helemaal beneden. Carlijn: “Daar is de ruimte leeg en vertonen we een 180-graden licht- en geluidshow. Leerlingen maken mee wat er gebeurde in zo’n kluis: hoe werd het bijvoorbeeld onder water gezet in geval van nood? Ze leren ook dat goud een sterrenstof is en hoe weinig goud er eigenlijk beschikbaar is. Ze zien mensen uit diverse culturen die zich met goud versieren: waarom is goud zo belangrijk? Daarmee zwengelen we ook de dialoog aan: wat is voor jou van waarde in het leven?”

De rondleiders, de zogenoemde kennismakers, begeleiden de leerlingen en de docent door De Nieuwe Schatkamer. Dat duurt ongeveer 2 uur. Leerlingen horen meer over de geschiedenis van DNB, komen in aanraking met de geld- en kunstcollectie en gaan aan de slag met de aanwezige interactieve spellen. 

En wat gebeurt er in de nanoscecondes als je een pizza bestelt en afrekent?

Zo mogen jongeren zelf kiezen om de rente te verhogen of verlagen tijdens een inflatie: wat zijn dan de gevolgen van hun beslissing? “Het spel ziet eruit als een grote knikkerbaan. Ze leren dat de gevolgen van het verhogen of verlagen pas na een half jaar later zichtbaar zijn. En tegen die tijd is er misschien een oorlog of crisis uitgebroken waardoor ze hun beslissing weer moeten herzien.”

Ook spelen ze een land binnen de ECB. “Ze ondervinden via een soort interactieve puzzel die je alleen samen kunt leggen met blokken die in elkaar moeten passen, dat ze een best mogelijke beslissing moeten maken voor álle landen en niet alleen voor eigen land. Wat een goede beslissing kan zijn voor jouw land, kan desastreuze gevolgen hebben voor een ander land. En daarmee voor Europa.”

En wat gebeurt er in de nanoscecondes als je een pizza bestelt en afrekent? De leerlingen kiezen of ze digitaal via een overschrijving of via cryptocurrency betalen. Carlijn ligt toe: “Ze ontdekken de stelsels achter deze betalingsmogelijkheden en mogen proberen het betalingsproces te saboteren. Ze komen er dan achter dat het proces via banken eigenlijk niet te saboteren is, maar via cryptocurrencies wel. Daarmee willen we hen bewust maken van de risico’s van verschillende betaalmogelijkheden en de rol van DNB in het stelsel.”

Vals geld

“Vals geld detecteren vinden de leerlingen ook altijd interessant. We geven een aantal elementen waaraan je vals geld kunt herkennen. Wie ontdekt middels verlichting of kanteling wat het valse briefje is?”

DNB wil het onderwijs graag verder helpen om economie meer te duiden. Carlijn: “Financiële stabiliteit draait om vertrouwen, dus goede kennis is van groot belang. Doordat de leerlingen zelf aan de slag gaan met rente en de president van een bank mogen spelen, beklijft de informatie beter. Daartoe hebben we de spellen door professionals – zowel docenten als leerlingen – laten testen. Zo weten we dat ze het begrijpen en dat het aanslaat. Ze zitten niet een uur lang te luisteren in de les, maar ervaren het. Bovendien is er maar één centrale bank in Nederland, De Nederlandsche Bank, dus het is ook een unieke ervaring om daar rond te lopen.”

Via de website van De Nieuwe Schatkamer kunnen docenten gebruikmaken van digitale lespakketten. Deze pakketten helpen hen de lesstof voor te bereiden of juist na te bespreken. "We beseffen ook dat niet alle scholen in staat zijn om naar Amsterdam te reizen. Ook daarom bieden we deze digitale pakketten aan, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van onze kennis", zegt Zandbergen.

Meer informatie

DNB kan tachtig leerlingen tegelijk rondleiden. Er zijn meerdere tijdstippen per dag beschikbaar. Sommige spellen hebben verschillende kennisniveaus zodat het past bij de doelgroep. Ook stemt de kennismaker het verhaal af op de groep. Meer info vind je via: https://www.denieuweschatkamer.nl

 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang