Luca kijkt trots naar de grafiek in zijn portfolio en vertelt juf Rosa: "Ik had 34 van de 50 sommen goed gemaakt. Dat is meer dan de vorige keer. Ik wil over twee weken 45 sommen goed maken. Ik ga elke dag een paar minuten oefenen." Inzicht in het eigen leerproces zorgt ervoor dat leerlingen actief betrokken zijn bij hun ontwikkeling. Door leren zichtbaar te maken ontstaan motivatie en eigenaarschap en daarmee betere leerresultaten en een sterkere betrokkenheid in de klas.
Hoe pak je dit aan in de klas?
- Leerdoelen visualiseren: Maak leerdoelen concreet en zichtbaar voor de leerlingen. Dit helpt leerlingen om te begrijpen wat ze moeten leren en geeft houvast tijdens het leerproces. Maak hiervoor gebruik van een data- en doelenmuur of een portfolio. Praat hierover met je leerlingen zodat zij zelf gaan inzien welke vorderingen zij maken.
- Formatief evalueren gebruiken: Betrek je leerlingen bij de lesdoelen. Beoordeel het leerproces en het leergedrag van je leerlingen en houd samen de voortgang in de gaten. Hiermee krijgen zowel leerkrachten als leerlingen inzicht in de voortgang. Wat heeft jouw leerling nodig om een volgende stap in het leerproces te zetten?
- Reflectiemomenten inbouwen: Stimuleer leerlingen om na te denken over hun eigen leerproces. Bouw momenten in voor reflectie en evaluatie. Creëer een positieve feedbackcultuur waarin je leerlingen denken vanuit een groeimindset.
Leren zichtbaar maken draait om het creëren van een omgeving waarin leerlingen zelf meer regie nemen in hun leerproces. Het resultaat? Meer motivatie, eigenaarschap en uiteindelijk betere leerprestaties voor de hele klas. Wil je meer tips en tools? Tijdens congres ‘Maak leren zichtbaar’ van Medilex Onderwijs krijg je uitgebreide handvatten om dit direct in je klas te gebruiken.
Meer informatie vind je op de website van Medilex.
Reacties