Wat brengt een voorleeswedstrijd de klas? Heel wat, zo blijkt uit de verhalen van leraar Nederlands Claudia Doek van het Esdal College in Emmen (Read2Me!) en leerkracht Rebecca Vliegen van basisschool De Vlinder in Schiedam (De Nationale Voorleeswedstrijd). Hun boodschap aan collega’s: “Doe vooral mee!”
“Voorlezen is een van de mooiste dingen die je samen met kinderen kunt doen”, vindt Claudia. “Leerlingen leren woorden en zinsconstructies die ze thuis of op straat niet snel tegenkomen. Ze vergroten hun woordenschat, hun fantasie én hun empathisch vermogen. Bovendien levert het in de klas een rust-moment op: als de leerlingen helemaal in een boek verdwijnen, laat ik ze gerust nog even doorlezen.”
Claudia begeleidde brugklasleerling Ceyda (13), winnares van de landelijke finale van Read2Me!, de voorleeswedstrijd voor het voortgezet onderwijs. “We doen mee met alle brugklassen. In de eerste ronde leest iedereen in kleine groepjes. Dat is verplicht, maar naarmate leerlingen verder komen, is deelname vrijwillig. Zo ervaart iedereen het plezier van voorlezen, zonder dat het een ‘moetje’ wordt.”
Ook in groep 8 van De Vlinder is het enthousiasme groot, vertelt leerkracht Rebecca. Haar leerling Jayshri (12) werd dit jaar Nederlands kampioen bij De Nationale Voorleeswedstrijd. “We organiseren op school altijd een voorleeswedstrijd voor groep 7 en 8. Ook groep 6 doet bij ons al mee, maar die gaan niet door naar volgende rondes. Kinderen kiezen zelf of ze meedoen. Soms staan dan juist kinderen op van wie je dat niet verwacht. En als je dan met de hele klas naar de finale mag, levert dat een geweldig groepsgevoel op.”
Oefenen en groeien
Wat levert deelname de leerlingen op? “Je hoort hoe anderen voorlezen, je krijgt feedback, je oefent en je groeit”, zegt winnares Jayshri. “Mijn vader hielp bij het oefenen. Dan las ik voor en zei hij wat ik beter kon doen. Daardoor merkte ik bij elke ronde dat ik vooruitging. Ook in Utrecht bij de finale zag ik hoe anderen het aanpakten, daar leer je echt veel van. De finale was heel professioneel: een echte jury, een groot podium, veel publiek. Dat maakte het extra speciaal.”
Winnares Ceyda: “Je leert hoe je mensen kunt raken met je stem en hoe je spanning opbouwt. Ik had een scène gekozen uit een boek over Nederlands-Indië, waar ineens iets dramatisch gebeurt. Tijdens het voorlezen voelde ik hoe ik het publiek daarin meenam. De jury zei zelfs dat ik een stem heb om een luisterboek mee in te spreken! Dat vond ik echt een geweldig compliment. Het gaf me ook zelfvertrouwen: ik durf nu veel meer voor groepen te spreken dan eerst.”
Volgens Claudia biedt de wedstrijd waardevolle leermomenten voor de hele klas. “Leerlingen ontdekken nieuwe boeken en praten erover. Ze geven elkaar complimenten en boekentips, dat werkt veel beter dan wanneer ik als docent iets aanbeveel. Bovendien oefenen ze presentatievaardigheden. En: als iemand uit de klas wint, zijn ze daar samen trots op.”
Laagdrempelig
Rebecca benadrukt dat het meedoen niet veel organisatie vraagt. “Je krijgt vanuit de landelijke organisatie alle informatie en begeleiding. De sfeer bij de wedstrijden is geweldig: kinderen ervaren dat lezen niet saai is, maar juist leuk en spannend. Zeker in tijden waarin veel kinderen minder lezen, helpt zo’n wedstrijd om het leesplezier te stimuleren.”
Claudia besluit: “Wij gaan er mee door. Voorlezen is zo waardevol, juist ook voor vo-leerlingen die op dat moment heel veel nieuwe kennis en woorden te verwerken krijgen.”
Winnaar Read2Me
“Lezen verrijkt je fantasie. Door mee te doen, kreeg ik de kans om een verhaal te delen én om andere voorlezers te horen. Dat inspireerde me enorm.
Het was zo leuk om bij de finale in Utrecht te zien wat voor boeken anderen hadden gekozen en hoe zij voorlazen. Het maakt lezen echt leuker. Ik voelde me ook serieus genomen — alsof je als lezer écht iets te vertellen hebt. Zeker weten: andere leerlingen en scholen moeten volgend jaar ook meedoen!”
Ceyda Kunt, Esdal College Emmen
Winnaar De Nationale Voorleeswedstrijd
“Ik vond het geweldig om te zien hoe anderen voorlazen en daar weer van te leren. Door het oefenen merkte ik dat ik zelf ook steeds beter ging voorlezen. Mijn klas leefde heel erg mee. Toen ik na de provinciale finale terugkwam op schoolkamp, kreeg ik een applaus van de hele klas. Zo’n moment vergeet je nooit! En ja, ik raad het iedereen aan om mee te doen: ook als je niet wint, leer je er superveel van én heb je een leuke ervaring.”
Jayshri Sundaram, De Vlinder, Schiedam
Meer over Read2Me!
Read2Me! is de landelijke voorleeswedstrijd voor brugklassers van het voortgezet onderwijs. Tijdens de wedstrijd ervaren leerlingen hoe leuk en inspirerend lezen en voorlezen kan zijn. Vanaf schooljaar 2025-2026 krijgt de wedstrijd een nieuwe vorm: er is geen landelijke maar een provinciale finale als feestelijke afsluiter. Meedoen biedt de kans om lezen binnen je school extra te stimuleren.
Meer info: www.read2mevoorleeswedstrijd.nl
Meer over De Nationale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is dé voorleeswedstrijd voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het basis-onderwijs. Leerlingen starten met een klassenronde en kunnen via school-, lokale, regionale en provinciale finales uiteindelijk deelnemen aan de landelijke finale in Utrecht. Deelname is laagdrempelig en biedt kinderen een podium om hun voorleesvaardigheden te laten zien én hun leesplezier te vergroten.
Meer info: www.denationalevoorleeswedstrijd.nl


Bezig met laden...
Reacties