Universitair hoofddocent Jacqueline Evers-Vermeul (Universiteit Utrecht) is nieuwsgierig naar wat er écht werkt in het lees- en schrijfonderwijs. Ze onderzoekt momenteel of de ingrediënten van Nieuwsbegrip Next effectief zijn. Zijn recente wetenschappelijke inzichten terug te vinden in de aanpak en in het materiaal? In dit interview geeft ze een voorproefje van haar bevindingen.
Wat zegt de wetenschap?
Onderzoek naar leesprocessen wijst keer op keer op een combinatie van pijlers. Technisch lezen blijft de basis. ‘Het snel en goed decoderen van letters en woorden is een belangrijke vaardigheid,’ benadrukt Jacqueline. Daarnaast is woordenschat essentieel, maar niet in de vorm van rijtjes leren: leerlingen moeten woorden herhaaldelijk tegenkomen in meerdere teksten. Kennis van tekststructuren helpt leerlingen om informatie te ordenen en verbanden te leggen. Verder is motivatie een krachtige motor: als kinderen meer lezen, worden ze er beter in en komen ze in een positieve spiraal. Het rijtje met effectieve ingrediënten is nog veel langer. ‘En dat is precies waar het om gaat,’ zegt Jacqueline. ‘Prof. dr. Paul van den Broek verwoordt het treffend: zelfs als je weet dat een keeper belangrijk is voor goed voetbal, ga je toch niet alleen investeren in keeperstrainingen. Zo is het ook bij leesonderwijs. Het is niet maar één onderdeel dat de leesvaardigheid verbetert.’
Nieuwsbegrip in de spiegel van de wetenschap
Alhoewel Jacqueline nog midden in haar onderzoek is, ziet zij al dat Nieuwsbegrip verschillende wetenschappelijke inzichten heeft verwerkt in de methode. ‘Er is in de didactiek duidelijk goed aangesloten bij hoe kinderen leren. Bijvoorbeeld: eerst expliciete instructie, dan modeling door de leraar, vervolgens toepassing in groepjes en ten slotte individueel werken, met de mogelijkheid tot verlengde instructie. Dit is afgeleid van de internationale theorie ‘gradual release of responsibility’, waarbij de verantwoordelijkheid voor taken steeds meer bij de leerling komt te liggen.’ Jacqueline ziet nog meer inzichten uit de wetenschappelijke literatuur terug. Zo bevat het materiaal korte theorieblokjes over tekststructuren. Een paragraaf over opsommingen bijvoorbeeld. ‘Volwassenen zien meteen: een rijtje met punten is een opsommingslijst. Maar voor kinderen is dat nieuw, dus dat vraagt om expliciete uitleg.’
Op sommige ingrediënten moet Jacqueline zelf nog wat langer puzzelen. Is het eigenlijk wel een goed idee om kinderen zelf een leesdoel te laten bepalen? ‘Dit kun je van meerdere kanten bekijken. Het bevordert enerzijds de autonomie, maar wat als het de leerling niet lukt om tot een leesdoel te komen?’ Verder gaat ze het totaalplaatje nog bekijken: zelfs als je allerlei effectieve ingrediënten hebt, levert dat niet automatisch een goed ‘baksel’ op.


Bezig met laden...
