Wat betekent het eigenlijk om een 'goede burger' te zijn? Leerkrachtenen docenten helpen leerlingen zich voor te bereiden op hun plek in de samenleving. En sinds de wettelijke aanscherping van het burgerschapsonderwijs ligt die taak duidelijker op tafel. Maar in de praktijk is het een zoektocht: hoe vertaal je grote waarden als gelijkheid en solidariteit naar het klaslokaal, zonder te vervallen in droge lessen of beladen discussies?
ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat ondersteunt scholen in hun taak met excursies, gastlessen en lesmateriaal die jongeren op een toegankelijke manier in contact brengen met politiek en bestuur. Zo krijgen leerlingen niet alleen uitleg, maar ook een eerste inkijkje in hoe onze democratie werkt en wat hun plek daarin kan zijn.
Het belang van goed onderwijs
Met de oplevering van de definitieve conceptkerndoelen voor burgerschap is er een belangrijke stap gezet richting vernieuwing van het landelijke curriculum voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Hoewel de formele vaststelling nog moet plaatsvinden, zijn veel scholen al volop bezig met de implementatie. Het belang hiervan erkent ook ProDemos-directeur Eric Stokkink: “Het is cruciaal om jongeren op te leiden tot democratisch burger. Democratie is immers geen vanzelfsprekendheid. Wereldwijd wankelen de fundamenten van democratieën. Het is een systeem dat alleen blijft functioneren zolang mensen ervoor zorgen. En dat begint bij goed onderwijs.”
ProDemos beweegt mee
Met de invoering van de nieuwe kerndoelen krijgt burgerschapsonderwijs een structurele plek in álle leerjaren: van groep 1 tot en met de eindexamenklas. ProDemos breidt daarom haar aanbod uit naar jongere doelgroepen. Waar eerst voornamelijk groep 7 & 8 van de basisschool en de bovenbouw van de middelbare school werden bediend, worden programma’s en materialen nu ook geschikt gemaakt voor andere leerjaren. Educatie-expert van ProDemos Janneke Francissen: “We kijken goed naar de nieuwe leerlingen die we willen aanspreken: welke vorm en middelen passen bij deze leeftijden? Wat is hun voorkennis? Welke voorbeelden sluiten aan bij hun leefwereld? Ook zorgen we voor extra didactische ondersteuning en training voor onze begeleiders die de programma’s uitvoeren. Zo zorgen we dat de lesinhoud goed aansluit.”
Nieuw aanbod
- Klassenbezoek@Gemeentehuis: door een nieuwe casus nu ook geschikt voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Leerlingen debatteren over een voorstel in de raadszaal van het plaatselijke gemeentehuis.
- Grondwet in de klas: een nieuwe gastles geschikt voor groep 6,7 & 8. Meer weten of een programma boeken? Kijk op prodemos.nl/onderwijs.
Ervaringen
"Doordat de les vanaf het begin al meteen erg interactief was, waren de leerlingen gelijk betrokken." - Meester, groep 8
"Leerlingen zijn enthousiaster geworden over politiek. Scepsis heeft plaatsgemaakt voor meer interesse en betrokkenheid." - Docent vmbo-tl 4


Bezig met laden...