Deze toekomstige juffen zijn ook een beetje meester

Bij de Mancave draait het om diversiteit. En daar werken ook derdejaars Fontys-studenten Lieke, Marieke en Evy naar toe. ‘Wij zijn naar een studiedag geweest over jongens in het primair onderwijs. Van de informatie die we daar hebben gekregen, hebben we een eigen workshop gemaakt en gegeven aan medestudenten. In die workshop hebben we het over het verschil tussen jongens en meisjes. Meer eigenlijk het verschil tussen jongensachtig gedrag en meisjesachtig gedrag, want daar ligt wel een nuanceverschil.’

Ze lachen: ‘Het was alleen lastig om onze opgedane kennis in de praktijk te toetsen op medestudenten, want op de opleiding zitten veel meer meiden dan jongens. Eigenlijk is dat al het eerste probleem:  er is weinig diversiteit op de opleiding.’  

Wat zijn die verschillen in gedrag dan volgens de meiden: 

‘Bij jongens draait het meer om trial and error, competitie, uitdaging en directe feedback. Bij meisjes is dat stap-voor-stap leren, samenwerken, veiligheid en ‘wat vind je er zelf van?’ Dat zien we ook echt terug tijdens onze stages. Wij zijn ons daar nu veel bewuster van en passen het toe in de praktijk. We voegen meer competitie-elementen toe, dat vinden ze prachtig, de jongens en de meiden.’

Omarm dat er verschillen zijn, is dat de oplossing?

‘Eigenlijk wel’, vinden de studenten. ‘Er wordt gezegd dat er meer aandacht voor jongens moet zijn in het onderwijs. Wij vinden dat de aandacht gelijk moet zijn, maar dat je wel moet omgaan met verschillen in gedrag. Het onderwijs is over het algemeen meisjesachtig, als je kijkt naar het genoemde rijtje. Dat moet anders.’

Bij gebrek aan meesters in de klas, moeten de juffen dus eigenlijk meer meester zijn…

‘Meesters zeggen vaak duidelijk wat ze van de kinderen verwachten, die directe feedback. Meesters begrijpen jongens ook wel wat beter, maar als je als juf weet dat voor kinderen met jongensachtig gedrag een vraag als ‘Wat vind je er zelf van’ averechts werkt, dan moet je daar anders mee omgaan. De maatschappij generaliseert. Meisjesproducten, jongensproducten. Roze en blauw. De pabo moet daarin ook een slag slaan. Daar draait het ook vooral om reflecteren. Jongens willen dat niet, wij meiden eigenlijk ook niet. Er starten best veel jongens aan de pabo, maar veel haken af. Onze tip: Kijk naar verschillen tussen jongensachtig en meisjesachtig gedrag en doe daar iets mee. Niet alleen op school met leerlingen, maar dus ook al op de opleiding.’

Gelukkig zijn deze meiden de toekomst.


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief