Docent belangrijk STEM rolmodel

In aanloop naar Girlsday 2018 op 12 april presenteert Microsoft de resultaten van nieuw onderzoek naar creativiteit en rolmodellen in STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

Ontbreken vrouwelijke rolmodellen 

Uit eerder onderzoek van Microsoft bleek dat Nederlandse meisjes weinig interesse tonen in bètaonderwerpen en vaak al op hun veertiende afhaken voor deze vakken. Redenen zijn onder andere het ontbreken van vrouwelijke rolmodellen en een negatief beeld van de sociale interactie en creativiteit in STEM-beroepen. Uit het nieuwe onderzoek blijkt echter dat creativiteit en onderwerpen als wetenschap en technologie nauw met elkaar verbonden zijn.

Link tussen creativiteit en STEM-onderwerpen

Het nieuwe Microsoft-onderzoek laat namelijk zien dat creativiteit sterk samenhangt met de interesse van Nederlandse meisjes en vrouwen in STEM-onderwerpen. Een aantal belangrijke uitkomsten:

  • Meisjes en vrouwen met een sterke interesse in STEM zijn vaak zeer tot extreem creatief (67 procent)
  • Meisjes die zichzelf als extreem creatief beschouwen, zien zichzelf ook eerder in een STEM-beroep werken (vijftien procent) in verhouding tot meisjes die niet weten of ze in STEM zouden willen werken (negen procent) of die geen interesse hebben in een dergelijke baan (zeven procent)
  • Ruim de helft van de vrouwen (54 procent) werkzaam in een STEM-gerelateerde baan, beschouwt zichzelf als extreem tot zeer creatief. Van de vrouwen in andere vakgebieden is dat slechts 36 procent.

Docent belangrijker rolmodel dan celebrity

Ook is er een duidelijke link zichtbaar tussen rolmodellen en hun impact op de interesse van Nederlandse meisjes en vrouwen in STEM-onderwerpen. Een aantal resultaten:

  • 53 procent van de meisjes met een STEM-rolmodel heeft ook interesse in dat gebied
  • Slechts vijf procent van de meisjes zonder rolmodel heeft interesse in STEM, de overige 19 procent van de meisjes zonder rolmodel staat hier neutraal tegenover, en 76 procent heeft geen interesse in STEM
  • Van de meisjes en vrouwen die weinig tot geen interesse hebben in STEM (21 procent), geeft 76 procent aan ook geen rolmodel op dat gebied te hebben
  • Meisjes die een STEM-rolmodel hebben, geven ook aan beter te presteren in bètavakken op school. Zo gaf 56 procent van de meisjes met rolmodel aan erg goed te zijn in wiskunde, ten opzichte van slechts dertien procent van de meisjes zonder rolmodel
  • De belangrijkste rolmodellen voor meisjes en vrouwen zijn docenten, vooraanstaande bètaorganisaties, en vrouwen werkzaam in een STEM-functie. Celebrity’s zijn het minst belangrijk.

 

Girlsday 2018

Tijdens Girlsday op 12 april 2018 openen tal van bèta-, technische en ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten die speciaal voor hen op Girlsday worden georganiseerd én maken kennis met de bèta/technische werkzaamheden in de dagelijkse beroepspraktijk. Natuurlijk leren zij ook de vrouwelijke medewerkers die in de bedrijven werken kennen. 

STEM workshops voor meisjes

Microsoft streeft naar het enthousiasmeren van meisjes en vrouwen voor bètavakgebieden. Zo start het in samenwerking met VHTO, het landelijk expertisebureau voor meisjes en vrouwen in bèta en techniek, vanaf april 2018 met workshops voor meisjes van 12 tot 16 jaar. Hierbij verkennen meisjes de banen van de toekomst en gaan zij zelf aan de slag met hun toekomstige baan. Het resultaat wordt gepresenteerd aan de ouders die voorlichting krijgen over STEM. Daarbij wordt ook ingezoomd op de manieren hoe zij hun dochters kunnen begeleiden en ondersteunen. 


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief