Aan het einde van een schooljaar is het zover: eindexamenleerlingen en afgestudeerden slaan hun vleugels uit en betreden vol goede moed de arbeidsmarkt. In bepaalde sectoren is op zoek gaan naar een baan een ware competitie. Meestal zijn ze één van de velen en is het van belang dat ze zich goed onderscheiden op alle mogelijke fronten. Met personal branding ontdekken jongeren wie ze zijn en wat hun drijfveren zijn. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen, dus tijd om samen hiermee aan de slag te gaan.

Betekenis personal branding

Bij personal branding presenteren jongeren zichzelf als een merk. Niet alleen hun sollicitatiebrief, telefoongesprekken met potentiële werkgevers of hun cv, maar ook alle uitingen , vormen hun visitekaartje. Bij personal branding gaat het om zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Wat willen zij zowel privé als zakelijk bereiken? Wat drijft hen in het leven? Personal branding helpt jongeren naar het vinden van hun kracht, hetgeen dat hen uniek maakt en het uitdragen ervan. Het onderstaande personal branding model kan daarbij helpen.

A: Authentiek

Laat leerlingen een sterke tekst over zichzelf samenstellen. Het is van belang dat hun persoonlijkheid goed naar voren komt. Clichéwoorden als ‘mensenmens’ ‘duizendpoot’ of ‘alleskunner’ kunnen ze het beste vermijden. Beschrijvende zinnen als ‘ik ben dagelijks bezig met het inspireren van andere jongeren door…’ of ‘ik ben teamleider geweest van een divers team bij mijn bijbaantje’ kunnen de tekst krachtiger maken.

B: Bekwaam

Het is belangrijk dat leerlingen inzicht krijgen in hun vaardigheden voor hun cv. Waar blinken ze in uit en waar hebben ze talent voor? Ze kunnen dit ontdekken door een vaardighedentest te maken op bijvoorbeeld jobpersonality.com of 123test.

C: Creatief

Hoe kunnen jongeren de opgedane zelfkennis laten zien aan potentiële werkgevers? Ten eerste is het belangrijk dat een eenduidig beeld geschetst wordt. Een effectief kanaal dat zeker aangemaakt dient te worden is LinkedIn. Op dit platform kunnen ze zich zichtbaar maken, en netwerken met werkgevers en andere professionals.

De kopregel en samenvatting is het eerste dat mensen van een profiel op LinkedIn zien. De sterke tekst die bij onderdeel A is opgesteld, kan geplaatst worden bij de samenvatting. In de kopregel is plek om aan te geven dat ze openstaan voor een nieuwe uitdaging en net afgestudeerd of geslaagd zijn.

Op LinkedIn kunnen jongeren ook jun vaardigheden kwijt. Dit is zeker aan te raden om te doen, omdat potentiële werkgevers zo in één oogopslag kunnen zien waar ze sterk in zijn.

Werkgevers zoeken sollicitanten vaak eerst op internet op, voordat ze uitgenodigd worden voor een gesprek. Dit geeft een indicatie over hoe een kandidaat zich kan gedragen op de werkvloer. Laat jouw leerlingen kritisch naar hun eigen profiel kijken en eventueel social media kanalen afschermen of kanalen alleen voor connecties inzichtelijk maken. 

Verder is het belangrijk om om zelfonderzoek te doen. Hoe kunnen zij het beste communiceren met hun potentiële werkgevers? Een creatieve vertaalslag zorgt ervoor dat ze opvallen. Als iemand een goede schrijver is, kan hij/zij een motivatie schrijven in de vorm van een blogpost. Is iemand goed met ICT? Laat hem/haar dan een creatieve website bouwen met daarop meer informatie over zichzelf.

Manier van solliciteren passend bij de werkgever

Het is goed om mee te geven dat er kritisch gekeken dient te worden naar de manier van solliciteren. Voor een traditioneler en formeler bedrijf kan een ouderwetse sollicitatiebrief in een creatieve opmaak passender zijn. Bij een creatieve start-up kan een videosollicitatie juist dát extraatje zijn, waardoor ze uitgenodigd zullen worden op gesprek.

 


Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid