'Inzicht in het waarom van leren belangrijk'

Tekst: Vanessa Pelle

Achter de schermen bij… Annemieke Groeneveld, oprichtster van Time 2 Control: ‘Als een leerling meer inzicht krijgt in het waarom van leren, daalt de weerstand óm te leren’

Annemieke Groeneveld heeft diverse concepten ontwikkeld. Het begon allemaal toen ze zich vanuit eigen interesse verdiepte in timemanagement. ‘Ik zag daar zoveel volwassenen mee worstelen. Daar wilde ik iets mee. Tegelijkertijd hielp ik jongeren uit de buurt met hun leerproces en ik ontdekte veel overeenkomsten.'

Leren leren

‘Laten we eerlijk zijn: niemand heeft als hobby huiswerk maken’, geeft Annemieke meteen toe. ‘Maar leren is wel iets wat iedereen kan leren. Het is een bewustwordingsproces. Leerlingen krijgen in de brugklas ineens voor 12 - 15 vakken huiswerk en dat moeten ze op eigen houtje zien te verwerken. Succes ermee! Als je hen uitlegt waarom ze iets moeten leren en hoe ze die informatie snel kunnen verwerken, dan neemt de weerstand af en de motivatie toe.’

Timemanagement

Ik kwam er tijdens het helpen achter dat scholieren niet weten hoe ze hun schoolboek moeten aanpakken. Er wordt gestaard naar een opengeslagen boek en ze hebben geen idee waar te beginnen. Al die plaatjes, grafieken, tabellen en foto’s… Ze zien door de plaatjes de tekst niet meer. Terwijl het juist om het begrijpen van die tekst gaat. Ik volgde zelf een training snellezen en mindmappen. Dít moest ik die jongeren leren: een combinatie van timemanagement en de aanpak van de schoolboeken.’ En zo was haar eerste concept Snel leren = leuk leren een feit, waarbij de focus ligt op vaardigheden als plannen, snellezen, mindmappen, geheugen trainen en leren leren.

Weer kunnen basketballen

Uit dit inzicht kwamen vele succesverhalen. Annemieke: ‘Zo hielp ik een meisje dat architect wilde worden. Ze deed het technasium en had in de brugklas vier uur per dag huiswerk. Ze had basketbal opgezegd en haar ouders maakten zich zorgen dat ze dit nooit zes jaar zou volhouden. Aan motivatie ontbrak het haar niet, maar vier uur per dag blokken was te veel. Het is belangrijk om dat te beseffen. Het volgen van de cursus resulteerde voor deze dame in twee uur per dag huiswerk in plaats van vier. En ze kon weer gaan basketballen!’

Digibook

Annemieke: 'Elk jaar bundelen we de ervaringen van trainers in een best practice digibook zodat ouders dit via de website kunnen lezen om te zien of de cursus iets voor hun kind is.’ De studievaardighedenconcepten bleven ook bij scholen niet ongemerkt. ‘Al snel volgden mentoren: “Dit wil ik voor de klas.” Maar Snel leren = leuk leren is echt voor kleine groepjes van drie tot vijf personen.

Mentorprogramma

Annemieke: 'Ik dook weer achter mijn computer en in de boeken om een driejarig mentorprogramma voor scholen te schrijven: Studielift123 (studielift123.nl). Het eerste leerjaar van dit mentorprogramma is gebaseerd op Snel leren = leuk leren . Het tweede jaar gaat in op sociaal emotionele vaardigheden. Het derde jaar heeft als hoofdthema metacognitie; een verdieping op de eerste twee jaar waarbij je leert over het geleerde. Wat gaat er goed? Wat kan beter? Zo kijkt een leerling ook naar eigen kwaliteiten en talenten om vandaaruit een juiste profiel- en studiekeuze te kunnen maken. In drie jaar tijd bouwen leerlingen een totale mindmap over zichzelf op. Dat wordt het ‘praatplaatje’ voor de decaan. Wat past bij deze leerling?

Wat vindt de leerling leuk?

Teveel scholieren kiezen een profiel op het al dan niet goed zijn in een vak. Maar wat vindt hij/zij leuk? Scholen die niet de tijd hebben voor het driejarige programma kunnen ook kiezen voor een programma op maat met behulp van de lessen generator. Vanuit de drie leerjaren kunnen ze hun eigen programma samenstellen. Een voordeel van het zelf samenstellen is dat je dit met het hele team bepaalt en dus vooraf draagvlak creëert, wat de kans op succesvol implementeren vergroot.’

Betrekken ouders

Zowel de flexibiliteit van het programma als het brede implementatietraject maakt het mentorprogramma volgens Annemieke zo sterk. Annemieke: ‘De mentor staat er niet alleen voor. In het traject worden namelijk niet alleen mentoren getraind, maar krijgen ook vakdocenten een workshop zodat zij vakinhoudelijk kunnen aansluiten bij de vaardigheden die de leerlingen van de mentor leren. Ouders worden erbij betrokken tijdens een informatiebijeenkomst zodat zij weten wat hun kind gaat leren. Zij kunnen desgewenst een workshop bij één van onze netwerktrainers volgen waarin ze dezelfde vaardigheden als hun kind leren, zodat ze dit thuis samen met het kind kunnen doorpakken. En zeg nou eerlij k, wie kan er in zij n werk niet een beetje snellezen, mindmappen en plannen gebruiken? Het is een win-win situatie!’


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief