Jongens beter in omgeving met meisjes

Jongens presteren beter op school wanneer er meer meisjes bij hen op school zitten. Dat schrijven sociologen van de Radboud Universiteit in het wetenschappelijk tijdschrift School Effectiveness and School Improvement. Het onderzoek benadrukt het belang van de verdeling van jongens en meisjes op scholen.

Invloed leeromgeving

Waarom profiteren nu juist jongens van een hoger percentage meisjes op school? De onderzoekers wijzen op de relatie tussen het percentage meisjes op school en de leeromgeving: hoe hoger het percentage meisjes op school is, hoe productiever de leeromgeving. Omdat uit eerder onderzoek blijkt dat de leeromgeving meer invloed heeft op jongens, zouden zij dus ook meer profiteren van een hoger aantal meisjes op school. ‘Een mogelijke verklaring voor de positieve invloed van meisjes is dat aan hen vaker eigenschappen, zoals betere concentratie en hogere motivatie om goed te presteren, worden toegeschreven dan aan jongens’, zegt onderzoeker Margriet van Hek.

Gelijke verdeling jongens/meisjes

Van Hek: ‘De lagere leesscores van jongens is een belangrijk, maar helaas ook weinig bestudeerd, probleem. Ons onderzoek laat zien dat scholen dit probleem kunnen aanpakken door de verdeling jongens en meisjes in balans te houden.’ Maar niet alleen de scholen, ook beleidsmakers zouden de situatie kunnen verbeteren. Hoogleraar Sociologie Gerbert Kraaykamp: ‘Voor beleidsmakers is het misschien interessant om na te denken over maatregelen die een meer gelijke verdeling van jongens en meisjes op scholen stimuleren. Met name het tegengaan van keuzes voor typische jongens en typische meisjes vakken zou daarbij een rol kunnen spelen. Maar wat we nog wel verder moeten uitzoeken is in hoeverre de verschillen die we vinden voor scholen ook concreet in het klaslokaal spelen.’


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief