25% vindt dat leerling slecht leesbaar schrijft

Een op de vier docenten vindt het handschrift van hun leerlingen slecht leesbaar blijkt uit onderzoek.

Meer verbonden schrift

Elk handschrift is uniek. Toch heeft bijna 82% van de Nederlanders met elkaar gemeen dat ze niet meer het verbonden schrift gebruiken dat ze op de basisschool hebben geleerd. Uit onderzoek blijkt dat 27% van de ondervraagden letters tegenwoordig los schrijft en 54% een combinatie van losse letters en het verbonden schrift gebruikt.

Leerlingen bovenbouw los schrift

Maar liefst 76% van de leerkrachten geeft aan dat zij leerlingen in de bovenbouw hebben die zichzelf een vorm van los schrift of blokschrift hebben aangeleerd. Vaak wordt op deze manier een handschrift ontwikkeld waar verbonden schrift en blokschrift door elkaar worden gebruikt, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Dit heeft nadelige gevolgen voor de leesbaarheid. Opvallend is dat zelfs 25% van de leerkrachten het handschrift van hun leerlingen slecht leesbaar noemt. Een derde van de leerkrachten zou daarom hun leerlingen liever een geschreven vorm van blokschrift willen aanleren omdat dit beter leesbaar is. In de praktijk blijkt echter dat slechts 16% van de scholen hiervoor kiest.

Blokschrift beter leesbaar

Vanaf groep drie leren kinderen schrijven. De meerderheid van de scholen gebruikt hiervoor nog steeds het verbonden schrift. Marion van de Meulen, schrijf- en leesspecialist, tevens auteur van verschillende educatieve uitgaven over schrijven en lezen, vertelt hierover: 'Het verbonden schrift was ooit noodzakelijk om met een kroontjespen goed en op snelheid te kunnen schrijven. Kroontjespennen zijn echter al lang niet meer in gebruik. Uit onderzoek en ervaring blijkt dat kinderen met blokschrift in kortere tijd leren schrijven. Maar wat minstens zo belangrijk is: kinderen blijken met het blokschrift op termijn leesbaarder te blijven schrijven.'

Blokschrift is 'sneller, netter en leuker'

Een rondvraag onder leerkrachten en leerlingen bevestigt dit. 'Toen we nog het verbonden schrift gebruikten, zag je dat leerlingen in de bovenbouw hun eigen handschrift gingen ontwikkelen. Leerlingen gebruikten dan verbonden schrift en blokschrift door elkaar, waardoor het onleesbaar werd.”, aldus juf Kim Vriens, leerkracht van groep 8 van basisschool Anton van Duinkerken. 'Voor leerlingen sluit het blokschrift beter aan op hun belevingswereld. Zij zien het blokschrift overal terugkomen, onder andere op tv en internet. Door leerlingen het blokschrift aan te leren, voelen zij zich veel meer verbonden en betrokken.' Marit Pot (11), leerling uit groep 8 van basisschool Anton van Duinkerken bevestigt dit: 'Blokschrift is veel netter en het is heel makkelijk om te leren. Toen we twee jaar geleden overstapten van verbonden schrift naar blokschrift, was dat in het begin wel even wennen. Maar nu we blokschrift gebruiken, is het veel sneller, netter en leuker.'

Het onderzoek

Het onderzoek onder 704 respondenten is uitgevoerd in opdracht van Uitgeverij Zwijsen bij zes deelnemende websites Peuterplace, JufMaike, PrimaOnderwijs, Happymoms, Coolesuggesties en Gaafvoorkinderen.

Welke omschrijving komt het beste overeen met de manier waarop u op dit moment schrijft?

Antwoordmogelijkheid

Aantal

Percentage

 Ik schrijf alle letters in een woord aan elkaar

 129

 18,3

 Ik gebruik een combinatie van losse en verbonden letters

 383

 54,4

 Ik schrijf alle letters in een woord los van elkaar

 192

 27,3

 Totaal

 704

 100

Daarnaast heeft onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van Uitgeverij Zwijsen onderzoek verricht onder 91 leerkrachten in het basisonderwijs. Hen werd gevraagd hoe leesbaar zij het handschrift van hun leerlingen vinden.

Antwoordmogelijkheid                                                        

 Aantal

Percentage

 Slecht leesbaar

 23

 25,3

 Redelijk leesbaar                       

 49

 53,8

 Goed leesbaar

 19

 20,9

 Totaal

 91

 100

Pennenstreken

Uitgeverij Zwijsen, uitgever van lesmethodes en educatieve boeken, signaleerde de ontwikkeling met betrekking tot het handschrift en leesbaarheid en speelt hierop in met een gloednieuwe versie van de schrijfmethode Pennenstreken. Deze methode geeft het basisonderwijs de mogelijkheid om zowel in verbonden als in blokschrift te leren schrijven. De focus van Pennenstreken ligt op leesbaar schrijven en het bieden van een keuzemogelijkheid tussen verbonden schrift en blokschrift. 


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief