Leraar mijdt gevoelige onderwerpen

Uit onderzoek blijkt dat een op de negen docenten in het voortgezet onderwijs gevoelige onderwerpen niet in de klas bespreekt. Het betreft onderwerpen als homoseksualiteit of de politieke situatie in landen als Rusland en Turkije. Die thema's kunnen volgens de docenten niet meer besproken worden als gevolg van toenemende scheiding van culturen op hun school, blijkt uit het onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek.

Onderzoek

Voor het onderzoek zijn 2.200 schoolleiders en leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs ondervraagd. Op basisscholen vermijdt een op de twintig onderwijzers gevoelige onderwerpen, aldus AD.

Beeld in grote steden negatiever

Meer dan 25 procent van de ondervraagden in het basisonderwijs zegt in de praktijk te herkennen dat culturen zich steeds meer van elkaar afzonderen. Ze vinden dat de integratie mislukt is. In het voortgezet onderwijs herkent 39 procent die trend. In de grote steden is het beeld negatiever dan in de rest van het land. 70 procent van de ondervraagden in het voortgezet onderwijs maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen.

Samen klitten

Docenten noemen dat scholieren van dezelfde (niet-westerse) cultuur steeds meer naar elkaar toetrekken. Ze 'klitten' samen. Ook zien docenten dat autochtone kinderen niet met allochtone leeftijdsgenoten spelen. Verder valt hen op dat veel allochtone ouders het Nederlands niet beheersen en stevig vasthouden aan hun eigen cultuur.

Onwil om te integreren

Meer dan 40 procent van de onderwijzers en schoolleiders die de toenemende scheiding herkennen, denkt dat die scheiding komt door 'de onwil om te integreren'. Ze zien dat leerlingen (en ouders) willen vasthouden aan hun eigen waarden en normen. Meer dan 50 procent vindt dat het aan de ouders van allochtone leerlingen is om daar verandering in te brengen.

 


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief