Illustrator: Hanne Snel
Uitgeverij: Leopold
Hoofdstukken: 29
Bladzijdes: 151
Leeftijd: 10+
Thema: afscheid, vriendschap, avontuur

In dit spannende boek draait alles om Sam, die te horen krijgt dat zijn meester gaat verhuizen. Meester Pieter van basisschool de Vuurvogel heeft besloten te gaan samenwonen met zijn vriendin Annabel en heeft een baan aangenomen bij haar in de buurt. Sam schrikt hiervan en wil een Meesterplan bedenken.

Sam zit nog niet zo lang op de Vuurvlinder. Hij woont sinds een tijdje bij Tom en Leonie, zijn zoveelste pleeggezin. De Vuurvlinder is al zijn derde basisschool, maar hij heeft het er prima naar zijn zin. Samen met Jeremy uit zijn groep, richt hij een vlogkanaal op, genaamd ‘Sambal’. Aan het begin van ieder hoofdstuk is te lezen hoeveel volgers het vlogkanaal inmiddels heeft. Op dit kanaal moeten natuurlijk grappige filmpjes komen en het eerste filmpje wordt een grap richting de meester die ze een nepgebakje voorschotelen.

Wanneer de meester vertelt dat, als er geen geschikte kandidaat gevonden kan worden, de groep zal worden opgesplitst, ondernemen de jongens actie. Ook klasgenootje Shadee sluit zich bij hen aan. Ze vinden de vacature van de school maar saai en besluiten er zelf een te ontwerpen. Deze drukken ze af op posterformaat en hangen ze ’s nachts bij bushaltes en andere scholen. Dit filmen ze en plaatsen ze op hun vlogkanaal. Niet erg doordacht, want de volgende dag staat er politie op het schoolplein. De groep krijgt een waarschuwing en alle posters moeten worden verwijderd. Het Jeugdjournaal krijgt hier lucht van en wil naar school komen om hier een item over te maken.

Om hun vlogkanaal wat professioneler over te laten komen, schakelen ze de hulp in van Brock, de oom van Jeremy. Hij helpt bij het maken van een intro en een logo. Via het vlogkanaal maken ze een video van de school als oproep voor de vacature van nieuwe juf of meester.
Inmiddels heeft meester Pieter afscheid genomen en meldt juf Debby zich als nieuwe juf. Ze is erg streng en de klas neemt haar continu in de maling. Juf Debby wil zelfs afzien van de komst van het Jeugdjournaal. Met behulp van Tony, de conciërge, bedenken ze het plan om vanaf een schoolcomputer een e-mail te sturen naar juf Debby waarin haar ontslag wordt aangekondigd. Dat plan werkt.

Brock ontwerpt een robotmeester, meester Roel Borraat, die tijdelijk de klas kan overnemen. Brock bestuurt vanaf zijn huis de robot en ook praat hij via de robot tegen de klas. De klas maakt er eerst een feestje van, maar realiseert zich vrij snel dat ze opgesplitst worden als dit fout afloopt. Brock begint ook echte lessen te verzorgen, zoals een rekenles met echte pizza’s. Het lukt de robotmeester iedere keer weer niet ontdekt te worden, omdat de klas steeds smoesjes voor hem verzint.

Tijdens het kerstdiner vat de robot echter vlam en komt de school in brand te staan. Alle kinderen snellen naar buiten. Meester Roel, de robot, wordt nog gezocht door de brandweer, wat een gevaarlijke klus zal worden. Daarom besluit Sam op dat moment het geheim op te biechten aan de directeur. Brock wordt gearresteerd, maar wordt uiteindelijk niet vervolgd. De klas maakt een filmpje voor het vlogkanaal dat ze Brock als meester willen en zo gebeurt het.

Dit ontzettende leuke boek is goed te gebruiken als boek voor groep 7 of 8. De korte hoofdstukjes lenen zich goed om het boek klassikaal voor te lezen. Het is vlot geschreven en zit vol grappige stukjes en tekeningen. Een boek over samenwerken en samen een doel voor ogen hebben!

Zomer Winactie

Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 2 boeken weggeven! Wil je kans maken op het boek Help! Een klas zonder meester? Vul onderstaand formulier in!

DEZE WINACTIE IS HELAAS AFGELOPEN

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

LEES MEER OVER

Winactie

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!

Privacy Statement is van toepassing

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.