Vertaling: Koen Boelens
Illustrator: Sarah Horne
Hoofdstukken: 11
Bladzijdes: 153
Leeftijd: 8+
Thema: humor, vriendschap, heldendaden

In dit grappige avontuur draait alles om Sam en zijn hond Oscar. Zij delen een geheim: Oscar kan praten. De slimme hond is Sams beste vriend en samen wonen ze met zijn ouders, meneer en mevrouw Daalder, in een dorp vlakbij de kust. Vader Daalder, die uitvinder is en waarbij alles mislukt, besluit een vervallen strandtent te kopen en deze om te toveren tot succesvol eethuis. Volgens hem heeft het dorp behoefte aan een plek met goede koffie. Maar aangezien hij geen kok is, zal er naast koffie alleen toast op het menu komen.

Meneer Zevenaar, bemoeizuchtige buurman en tevens voorzitter van de gemeenteraad, ziet niks in het plan van het eethuis. Vader en buurman sluiten een weddenschap af over het voortbestaan van het eethuis. Meneer Zevenaar wedt dat het eethuis het niet redt om een week open te blijven. De verliezer moet een bak hondenvoer leegeten.

Samen met zijn vriend Louie komen Sam en Oscar een dievenbende op het spoor. Het duo Carla en Harry zijn ingehuurd door meneer Zevenaar om zwerfhonden in de gemeente te vangen. De jongens komen er achter dat dit duo niet alleen zwerfhonden oppakt, maar dat langzamerhand alle honden uit het dorp verdwijnen. Zo ook Bingo en Mitzi, vrienden van Oscar, die ook nog eens op het punt staan vader en moeder te worden. Sam en Oscar besluiten het zwarte busje van de hondenvangers te volgen en vinden een verlaten erf met een grote schuur waar ze Carla en Harry aantreffen. Als ze vragen naar Bingo en Mitzi, garandeert het duo goed voor alle honden te zorgen. Oscar vertrouwt het echter niet en wil later teruggaan om verder onderzoek te doen.

Inmiddels is het eethuis opgeknapt en gaat het een dag proefdraaien voor vrienden en bekenden. Sam mag deze dag voor ober spelen. Meneer Zevenaar heeft zichzelf uitgenodigd, samen met een vriendin. Deze mevrouw Smetjes blijkt later van de voedselinspectie. Helaas vinden zij een vlieg in de soep en stappen zij op.

Aan het eind van de dag besluiten Sam en Oscar terug te gaan naar het erf met de honden. Oscar gaat wat rondsnuffelen, terwijl Sam probeert het duo af te leiden, mochten zij ineens verschijnen. Uiteindelijk vinden ze in het donker een aantal kooien waar alle honden dicht op elkaar opgesloten zitten. Zo goed wordt er dus blijkbaar niet voor de honden gezorgd. Ze bedenken een plan en besluiten de volgende dag terug te komen met Louie. Met een pak bloem vermomt Oscar zich als spookhond en al pratend jaagt hij dief Harry de stuipen op het lijf. Hij beveelt hem de hokken te openen en alle honden vrij te laten. Zo gebeurt het ook.

De honden rennen naar het strandhuis, wat wordt omgetoverd tot bijzonder eethuis waar ook honden welkom zijn en een gratis bak water krijgen. Carla en Harry snellen de honden achterna, maar bij aankomst in het eethuis worden zij ontmaskerd door meneer Zevenaar, die niet wist dat hij een bende had ingehuurd. Ze proberen ervandoor te gaan maar alle honden sluiten hen uiteindelijk in, waarna de politie Carla en Harry kan arresteren. Het eethuis wordt een succes, waarmee meneer Zevenaar de weddenschap verliest.

Een ontzettend leuk boek van Alan MacDonald om voor te lezen, zowel op school vanaf groep 4 als thuis. Het boek is vertaald door Koen Boelens. Duidelijk en prettig leesbaar geschreven en vol met grappige gebeurtenissen. Ook is het boek prima te lezen door kinderen zelf vanaf 8 jaar en voorzien van leuke zwart-wit tekeningen. Oscar en de grote hondvoering is het tweede boek in de reeks Oscarboeken en volgt daarmee Oscar Operatie Drollenveger op. Gegarandeerd succes!

Zomer Winactie

Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 boeken weggeven! Wil je kans maken op het boek Oscar en de grote hondvoering? Vul onderstaand formulier in!

DEZE WINACTIE IS HELAAS AFGELOPEN

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

LEES MEER OVER

Winactie

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!

Privacy Statement is van toepassing

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.