Terugblik NOT 2017

Met een ferme gongslag opende koningin Máxima de onderwijsbeurs NOT 2017. De beurs is met 38.875 bezoeker buitengewoon positief verlopen. Eenderde van het bezoek was met concrete investeringsplannen naar Utrecht gekomen, gemiddeld investeringsbedrag per onderwijsinstelling was 25 duizend euro. De NOT, die eind januari in de Jaarbeurs in Utrecht werd gehouden, kreeg van het bezoek een 7,6 als waarderingscijfer. Dit meldt NOG.

Vooral docenten uit primair onderwijs

Het overgrote deel van de bezoekers is als leerkracht werkzaam in het primair onderwijs. De interesse van de bezoekers ging en masse uit naar leermiddelen en -materialen voor basisonderwijs, gevolgd door leren en onderwijzen met ict. Bezoekers gaan primair naar de NOT omdat ze op de hoogte willen blijven van nieuwe leermiddelen en methodes. Dit was voor 72 procent van de ondervraagde bezoekers de belangrijkste reden.

NOT Innovatie Award 2017

Tijdens de beurs werd de NOT Innovatie Award uitgereikt. Deze prijs ging naar Kazoo. Kazoo is een digitale muziekmethode voor groep 1 t/m 8. Deze methode is een initiatief van Het Koninklijk Concertgebouw en werd ontwikkeld door uitgeverij Blink. De nieuwe lesmethode won de Jury Prijs 2017 voor het Primair Onderwijs. ‘Kazoo is erin geslaagd om muziek laagdrempelig maken voor de leerkracht en uitdagend voor de leerling. Kazoo voorziet in de behoefte om muziekonderwijs te geven wat meer is dan alleen liedjes zingen!’ , aldus het commentaar van de jury. De methode voorziet in de behoefte van 85% van de basisschoolleerkrachten om meer aandacht te besteden aan muziek.

Onderwijsacademie

Aan de beurs was in de vorm van de Onderwijsacademie een pakket seminars gekoppeld. Een derde van de bezoekers heeft één of meer seminars bijgewoond. Voor een kwart van het bezoek is de Onderwijsacademie zelfs de belangrijkste reden om de NOT te bezoeken. Leerkrachten gingen op de NOT op zoek naar inspiratie en motivatie om hun werk nog beter te kunnen doen, zo zeiden leerkrachten over hun intrinsieke argumentatie om de beurs te bezoeken. De NOT 2017 kende een groot aantal speciale activiteiten. Tot de populairste behoren de Kinderboekenstraat, de Dyslexiestraat en het Beweegplein.

Brand Manager Audrey Wilschut van Jaarbeurs kijkt meer dan tevreden terug: "De aftrap met koningin Máxima was spectaculair. De toon - toepasselijk met haar bezoek aan de stand van Muziek in de Klas - was gezet, en die bleef doorklinken tot de laatste beursdag, de drukste van de hele week. De meeste leerkrachten bezochten NOT in hun eigen tijd. Over motivatie gesproken. En dat zijn ze over twee jaar ook weer van plan. 70 procent zegt de beurs ook in 2019 weer te bezoeken."


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief