Wist je dat in minstens de helft van de klassen in Nederland een kind hoogbegaafd is? Het begrip ‘hoogbegaafdheid’ roept niet bij iedereen positieve gedachten op. Met de Week van de Hoogbegaafdheid, van 6 t/m 14 maart, willen de organisatoren begrip kweken voor hoogbegaafde personen en kennis hierover delen. Het is niet altijd makkelijk om hoogbegaafde kinderen te herkennen. Wat zijn typische kenmerken en hoe ga je er in de klas mee om?

Herkennen van hoogbegaafde leerlingen

Hoogbegaafden zijn snelle en slimme denkers. Zij kunnen complexe zaken aan, zijn vaak sensitief, emotioneel en leven intens. Daarnaast zijn zij autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard.

De valkuil van snel en slim denken is dat leerlingen ook snel verveeld kunnen raken. Ze nemen de lesstof gemakkelijker op dan hun klasgenoten. Op sociaal gebied maken hoogbegaafde leerlingen ook uitdagingen mee. Zo kunnen zij ‘raar’ overkomen, doordat ze zinnen van anderen afmaken, dingen zeggen die op dat moment niet in de belevingswereld van hun vrienden of klasgenoten spelen of doordat jaloezie bij klasgenoten een rol speelt door de (intellectuele) prestaties die de hoogbegaafde leerlingen behalen.

5 tips om beter omgaan te gaan met hoogbegaafde leerlingen

1. Blijven uitdagen: doordat hoogbegaafde leerlingen de lesstof snel oppikken, is het van belang ze te blijven uitdagen. Je kunt deze leerlingen bijvoorbeeld extra lesstof aanbieden of de bestaande lessen versneld met hun afwerken. 

2. Stimuleren van creativiteit: hoogbegaafde leerlingen zijn vaak erg creatief. Laat ze deze kracht extra ontwikkelen door een creatief proces met hun aan te gaan. Het bureau Ster(k) in hoogbegaafdheid heeft de zogenoemde Leren is leuk-opdrachten gemaakt. Deze opdrachten spreken de creativiteit, maar ook het complexe denken, en onderzoekend en ontwerpend leren aan. Het spel is via deze link te downloaden.

3. Fouten maken mag: fouten maken hoort bij het leven, daar leren we immers van. Hoogbegaafde leerlingen willen alles zo goed mogelijk doen en geen fouten maken. Hierdoor kunnen ze moeilijke opdrachten juist uit de weg gaan, terwijl deze hen wel uitdagen. Laat zien dat fouten maken mag met eigen voorbeelden en laat ze vooral zien dat ze daarvan leren. Benadruk bijvoorbeeld dat het niet erg is om iets nu nog niet onder de knie te hebben, maar dat het later met veel oefenen wel gaat lukken. Laat ook voorbeelden van succesvolle, hoogbegaafde personen zien, zoals Leonardo Da Vinci, Einstein, Bill Gates en Shakira. Zij hebben veel bereikt in hun leven terwijl ze hoogbegaafd waren/zijn.

4. Open communicatie: blijf altijd in contact met het hoogbegaafde kind. Wees open, nieuwsgierig, betrokken en geïnteresseerd zonder waardeoordeel. Deel ook zijn/haar enthousiasme, ook al kun je het niet volgen. Zoek in gesprekken actief naar waar hun inzet zit. Probeer hier woorden aan te geven, wees zo concreet mogelijk.

5. Stellen van haalbare doelen: stel samen met het hoogbegaafde kind kleine, realistische doelen op. Ga daar samen mee aan de slag. Geef feedback op het proces en niet op de prestatie als het kind aan zijn/haar doelen werkt. 

WINACTIE

Basisboek hoogbegaafde adolescenten

Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 exemplaren weggeven van het boek Basisboek hoogbegaafde adolescenten - De theorie in de praktijk. Stuur een mail naar  en laat weten waarom je graag meer over hoogbegaafde adolescenten zou willen leren. Op dinsdag 16 maart brengen we de winnaars per mail op de hoogte.

---

Geraadpleegde bronnen:

https://www.weekvandehoogbegaafdheid.nl/over-de-week-van-de-hoogbegaafdheid/
https://www.mensa.nl/hoogbegaafdheid?language_content_entity=nl
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-krijgt-mijn-hoogbegaafde-kind-onderwijs
http://www.nuvoorlaterutrecht.nl/uploads/files/1515676013Sardes_special_16_art_creativiteit_stimuleren_hoe_doe_je_dat.pdf
https://balansdigitaal.nl/kennis/hoogbegaafdheid-op-school/
https://www.sterkinhoogbegaafdheid.nl/downloads/leren-is-leuk-opdrachten/
https://www.tumult.nl/hoe-laat-je-leerlingen-veilig-fouten-maken-in-de-klas/
Berens H., Reijers L., Oskam D. (2021) Basisboek hoogbegaafde adolescenten. De theorie in de praktijk (1e druk) Dordrecht; Nederland; Instondo BV 


Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid