Inclusie gaat over veel meer dan het integreren van kinderen met een label. Bij dat integreren lijkt het alsof we een groep gemiddelde leerlingen hebben waaraan we een kind met een label toevoegen. We blijven lesgeven zoals voorheen en voorzien uitzonderingen en extra maatregelen voor de leerling met een label. Maar die manier van werken loopt steeds stroever en op den duur hebben we zoveel uitzonderlijke maatregelen dat we het niet meer haalbaar vinden. Inclusief onderwijs vinden we een recht voor alle kinderen, alleen blijkt het moeilijk te zijn het overzicht te bewaren van wat we allemaal voor die leerlingen wel of niet moeten doen. Ook voor de leerlingen met een label en hun ouders is het vaak niet begrijpelijk om te volgen wat wel of niet mag, waar ze wel en niet uitzonderingen mogen verwachten.

Bekijk een groep vanuit gelijkheid

Soms voelen de leerlingen zich ‘anders dan anderen’, alleen al doordat ze vaak op een andere manier worden aangesproken of bepaalde materialen wel mogen gebruiken en andere kinderen niet. Dat plaatst een focus op die leerlingen, ook door de medeleerlingen, wat niet altijd ten goede komt aan hun zelfbeeld. Daarom is het belangrijk te kijken naar een groep vanuit gelijkheid: gelijke kansen, gelijke doelen, gelijke middelen.

  • Zoek de oplossing niet bij een enkele leerling, maar betrek de hele klas erbij. Een voorbeeld uit het boek; een leerling had veel moeite zich te concentreren door o.a. het harde geluid van schuivende stoelpoten over de vloer. Door de leerling niet af te zonderen met een geluidsdempende koptelefoon, maar door onder alle stoelpoten oude tennisballen te plaatsten, is de hele klas betrokken geraakt.
  • Ook zijn er genoeg voorbeelden te vinden waarbij het inrichten van een klas bijdraagt aan een beter leerklimaat en een rustigere werkomgeving voor leerkrachten.

UDL, wat is het?

Universal Design for Learning (UDL) is een kader waarbij drie vragen centraal staan. Die kunnen we vanuit het perspectief van de leerling stellen:

  • Waarom moet ik naar jouw les komen?
  • Wat moet ik hier komen leren?
  • Hoe kan ik verwerven wat ik geleerd heb en op welke manier kan ik dat aan jou tonen?

In het boek zijn deze drie vragen uitgewerkt in het UDL-kader met principes, richtlijnen en doelen en wordt ingegaan op concrete voorbeelden in hoofdstuk 2: wat betekent UDL voor leerkracht en leerling?

De auteur An Kennes is leerkracht basisonderwijs en gaf les in het gewoon, methode- en buitengewoon onderwijs. Ze begeleidde kinderen met ASS en gedragsmoeilijkheden als Gon-begeleidster in het basis- en secundair onderwijs. Ze was studentencoach binnen de lerarenopleiding van de UCLL. An Kennes begeleidt in haar praktijk All-in jongeren in gezinscontexten. Ze legt binnen die begeleidingen steeds de link met onderwijs. Als Schoolmaker doet ze procesbegeleidingen en geeft ze workshops rond verschillende onderwijsgerelateerde thema’s (www.schoolmakers.be).

Het boek ALL IN stelt een methodiek centraal die zich baseert op jouw stijl als leerkracht en op je groep leerlingen. Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les en hiermee zorgt voor je leerlingen én voor jezelf.

"Doordat het boek zeer praktisch is, is het zeer geschikt voor leerkrachten die dagelijks omgaan met verschillen in de klas. In een wereld van verschillen in de klas is het nodig dat leerkrachten een bepaalde methodiek vinden om hiermee om te gaan. Dit boek geeft duidelijke antwoorden op dit gebied." - K. Baert, recensent NBD Biblion.

Winactie

Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 exemplaren weggeven van het boek All-in - Inclusief lesgeven met UDL. Stuur een mail naar  en laat weten waarom je graag meer over inclusief lesgeven met UDL zou willen weten. Op dinsdag 15 juni brengen we de winnaars per mail op de hoogte. 

DEZE WINACTIE IS HELAAS AFGELOPEN

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang