Een moeilijk proefwerk op de planning kan voor leerlingen veel stress opleveren. Uit een grootschalig onderzoek van Qompas blijkt dat dit gevoel de afgelopen vijftien jaar flink is toegenomen. Met name meisjes geven aan snel in paniek te raken bij moeilijke toetsen. Herken jij dit bij jouw leerlingen? Laat het weten in de reacties.
Qompas analyseerde de antwoorden van ruim 300.000 havisten en vwo’ers uit klas 3. In hun LOB-lesmethode werd leerlingen gevraagd of ze paniek ervaren voor lastige proefwerken. De resultaten zijn zorgwekkend: zes op de tien meisjes zeggen dat ze zich hier behoorlijk druk over maken. Bij jongens gaat het om één op de drie.
Nog opvallender is de ontwikkeling in de tijd. Sinds 2009 is het aantal leerlingen dat paniekgevoelens ervaart flink gestegen. Vooral sinds het begin van de coronapandemie is er een duidelijke toename te zien. Die trend lijkt zich sindsdien niet meer te herstellen.
Volgens Qompas zijn de gevoelens van paniek het sterkst in de bovenbouw van het havo en vwo. Dit zijn juist de jaren waarin profielkeuzes en examendruk toenemen.
De onderzoekers vermoeden dat prestatiedruk, sociale vergelijking en het ontbreken van veerkrachtige vaardigheden bijdragen aan het stijgende stressniveau.
Ervaar jij dit ook in jouw klas? Merk je dat leerlingen meer stress hebben rondom toetsweken? Laat het ons weten.
Bekijk het volledige onderzoek op de website van Qompas.
Reacties