Geef Moederdag dit jaar een persoonlijke invulling in de klas door leerlingen een gedicht of brief te laten schrijven aan hun moeder of een andere belangrijke verzorger. Zo werk je niet alleen aan taalvaardigheid, maar ook aan zelfreflectie en sociale vaardigheden. Het schrijven van persoonlijke teksten geeft kinderen de ruimte om gevoelens te uiten en in hun eigen woorden te verwoorden wat iemand voor hen betekent.
Poëzie als ingang
Poëzie is laagdrempelig én veelzijdig. Juist voor jonge kinderen biedt het ruimte om speels met taal om te gaan. Denk aan korte elfjes, een naamdicht of vrije versvormen. Begin met een voorbeeld, zoals een klassikaal geschreven versje. Zo kun je leerlingen helpen op gang te komen. Laat ze woorden verzamelen die ze vinden passen bij hun moeder of verzorger: lief, grappig, sterk, zorgzaam… en bouw daar samen een tekst omheen.
Voor iedereen een fijne ervaring
Niet elk kind woont bij of met een moeder. Houd daar rekening mee in je instructie. Laat kinderen vrij om te kiezen voor wie zij iets willen maken: een oma, tante, vader of verzorger. Zo voelt iedereen zich gezien. Door de opdracht open te formuleren – bijvoorbeeld: ‘Schrijf een gedicht voor iemand die goed voor jou zorgt’ – blijft de sfeer in de klas positief en inclusief.
Van tekst naar cadeau
Wil je van het gedicht ook een fysiek cadeautje maken? Laat de leerlingen hun tekst mooi overschrijven, versieren of in een zelfgemaakt lijstje plaatsen. Een klein kunstwerkje, dat thuis zeker een mooie plek krijgt.
Reacties