De eerste nationale peiling van de leesvaardigheid van leerlingen in het vo en vso laat zien dat de meerderheid van de vmbo-g/t-leerlingen in de tweede klas op of boven 1F-niveau leest. In de tweede klas havo/vwo en vso lezen de meeste leerlingen op of boven 2F-niveau. Dit sluit aan bij het leerjaar en de onderwijssoort waarin leerlingen zich bevinden; ze zijn daarmee goed op weg. In het vmbo-b/k zien de resultaten er anders uit. Daar leest twee derde van de leerlingen in het tweede leerjaar nog onder 1F-niveau.
Fundamenteel leesniveau
Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat veel vmbo-b/k-leerlingen in het tweede leerjaar het leesniveau 2F nog niet halen. Aan het onderzoek deden 62 leerlingen uit het praktijkonderwijs mee. De resultaten sluiten aan bij eerdere bevindingen uit PISA-onderzoek en studies in het primair onderwijs. Dit vraagt om een verbeterde aanpak. Ongeveer een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs bevindt zich in vmbo-b/k.
Samen werken aan effectief leesonderwijs
Professionals op het gebied van leesvaardigheid benadrukken dat veel lezen essentieel is, en dat het lezen van boeken op school gestimuleerd moet worden. Ze signaleren dat leesvaardigheid vaak als iets van de vaksectie Nederlands wordt gezien, terwijl een schoolbreed beleid noodzakelijk is. Samenwerking tussen docenten en nascholing in leesonderwijs voor alle vakken zijn hierbij cruciaal. Ook differentiatie en verrijking vragen om meer aandacht in lesmethoden en op lerarenopleidingen, inclusief het verplicht lezen van jeugdliteratuur.
Leesvaardigheid is nodig om te kunnen leren in het voortgezet onderwijs en in het vervolgonderwijs, en ook om te kunnen functioneren in je werk of privé in je volwassen leven. Daarnaast vergroot je door te lezen je inlevingsvermogen en verruim je je denken. De huidige achterstand vraagt om verbetering.
Reacties