Donald Duck duikt - met jouw leerlingen - in de digitale wereld!

Er is een nieuwe speciale editie van Donald Duck met lesprogramma in de maak, exclusief voor groep 6, 7 en 8. Met de ‘Donald Duck duikt in de digitale wereld’ worden leerlingen meegenomen in de zich snel ontwikkelende wereld van privacy, data en de normen, waarden, (grond)rechten en regels die daarbij horen. Zware kost? ‘Niet in de wereld van Donald Duck’, aldus staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die onder andere verantwoordelijk is voor de digitale overheid.

Complexe wereld

‘Het is ontzettend belangrijk dat iedereen zich bewust is van zijn of haar voetsporen in de digitale wereld’, zegt staatssecretaris Raymond Knops. ‘De technologie is er en die biedt ongekende mogelijkheden. Maar door de gigantische snelheid waarmee technologische innovaties plaatsvinden, is het goed om met elkaar in gesprek te gaan over wat er kan en wat er mág. En dan vooral wat mensen zelf vinden wat er mag, want dat is voor iedereen verschillend. De generatie die nu op de basisschool zit, heeft van de wieg tot het graf te maken met technologie. Om met leerlingen het gesprek aan te gaan, hebben we gekozen voor een vorm die bij hen past. En wie beter dan Donald Duck en zijn neefjes kunnen aan de hand van zijn avonturen de kinderen meenemen in de anders zo complexe wereld van data, privacy, wetten en regels.’

Makkelijk, handig en leuk

De staatssecretaris vindt dat veel scholen al goed aandacht besteden aan de vele mogelijkheden van internet en de valkuilen die er helaas aan kleven. Hij wil met deze speciale Donald Duck, die kosteloos voor álle leerlingen beschikbaar is, scholen een extra tool geven om daarmee (verder) aan de slag te gaan. ‘Kinderen zijn intuïtief en heel handig online maar dat wil niet zeggen dat ze altijd kunnen doorgronden wat de gevolgen van hun acties zijn. Wat gebeurt er wanneer jij je ID of andere persoonlijke gegevens op bijvoorbeeld Instagram zet, welke sporen laat je online achter? Kinderen, weet ik ook uit mijn eigen ervaring, pakken een apparaat en zitten binnen een paar seconden daar waar ze online willen zijn. Dat is heel mooi, maar ze moeten zich wel bewust zijn dat niet alles alleen maar makkelijk, handig en leuk is.’

Eigen mobieltjes

Het verbod op discriminatie, recht op privacy, het recht op zelfbeschikking, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatie… het komt aan bod in Donald Duck duikt in de digitale wereld. ‘Dit zijn termen die wij als volwassenen gebruiken, maar in de speciale Donald Duck wordt dit natuurlijk anders verwoord’, aldus de staatssecretaris. ‘Het zijn echter wel zaken die je bespreekbaar moet maken. Op deze leeftijd krijgen veel kinderen een eigen mobiele telefoon, het is dus een logisch moment om daarover met hen in gesprek te gaan.’

Raad van Kinderen

Deze speciale editie van Donald Duck is volgens Knops een sterke start, die kan aanzetten tot een bredere dialoog. ‘Je kunt als leraar de Donald Duck aan ouders laten zien op ouderavonden om zo ook met hen het gesprek aan te aan. Ouders bepalen immers hoelang hun kinderen op hun mobieltjes zitten, waar ze naar kijken, wat voor online contact kinderen hebben en met wie. Zij kunnen hun kinderen hierin begeleiden. Hetzelfde geldt overigens ook andersom! Kinderen kunnen een heel belangrijke brugfunctie vervullen naar ouderen die nog niet zo digivaardig zijn. Hierover heb ik interessante gesprekken met de Raad van Kinderen. Eén van de ideeën was om hun opa’s en oma’s, buren, ooms en tantes te leren hoe ook zij zich veilig en bewust kunnen manoeuvreren in de online wereld. Zo spelen we allemaal een rol.’

Maatschappel­ijke dialoog

Dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkr­ijksrelaties trekker is van dit project, is volgens Knops vanzelfsprekend. ‘Als Binnenlandse Zaken en Koninkr­ijksrelaties z­ijn we verantwoordel­ijk voor grondrechten én digitale overheid. Dan is het logisch dat we­ nu ook over de normatieve kant de dialoog aangaan. Je kunt eigenlijk de hele normen en waarden-discussie, die leraren hebben met hun leerlingen en ouders thuis met hun kinderen, ook hier toepassen. Wat mag wel en niet, voor jezelf maar ook naar andere mensen. Wat geldt in de echte wereld, geldt in zekere zin ook in de digitale wereld. Als die boodschap positief wordt ontvangen en leidt tot een maatschappel­ijke dialoog, dan is dit project geslaagd!’

Bestel voor al jouw leerlingen ‘Donald Duck duikt in de digitale wereld’

DonaldDuck

De ‘Donald Duck duikt in de digitale wereld’ en het lesprogramma zijn leerzaam en leuk. Door diverse avonturen leren de leerlingen welke nieuwe technologieën hun opwachting maken en wat dat voor hen betekent. Ze leren dat er online ook normen, waarden, rechten en regels zijn. Laat het vooral aan de inwoners van Duckstad over om daar op een aansprekende manier uitleg over te geven. Met de hulp van jou als leraar natuurlijk.


Leerlijn en kerndoelen

De ‘Donald Duck duikt in de digitale wereld’ en het lesprogramma zijn in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, in samenwerking met Donald Duck Weekblad ontwikkeld en passen binnen de leerlijn Digitale Geletterdheid (Computational thinking, Informatievaardigheden en Mediawijsheid). Het lesprogramma sluit daarnaast aan op kerndoelen vallende onder Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving. Doe mee met dit project en bestel voor al jouw leerlingen kosteloos de speciale uitgave van Donald Duck, inclusief lesmateriaal. Bestellen kan via primaonderwijs.nl/donaldduck.


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief