Van fysiek naar online onderwijs: kritische feedback van scholieren

Het is nu ruim vier maanden geleden dat de scholen als gevolg van het coronavirus moesten sluiten. Scholen moesten in korte tijd omschakelen naar een volledige online leeromgeving met alle uitdagingen van dien.

Onderzoek Online Onderwijs 

Hoe hebben scholieren uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs dit ervaren? Qompas vroeg ruim 4000 vmbo’ers, havisten en vwo’ers naar hun ervaringen met het online onderwijs tijdens de coronacrisis.

Denk aan vragen zoals wat zij van de inhoud en de begeleiding van docenten vonden, wat de voor- en nadelen zijn en of ze in de toekomst vaker online onderwijs prettig vinden?


Spijbelen en sjoemelen    

Uit het onderzoek blijkt dat vwo'ers zich het meeste zorgen maken over mogelijke achterstanden die ze hebben opgelopen. Bovendien zag een deel van de scholen nauwelijks toe op de aanwezigheid van de scholieren wat spijbelen en sjoemelen met toetsen en opdrachten online in de hand heeft gewerkt. Dit was het geval bij maar liefst 70 procent van de respondenten. De inzet van docenten werd wel enorm gewaardeerd. Scholieren voelden zich gehoord en konden hun verhalen gemakkelijk kwijt bij de docenten. 

Download het onderzoek en kom nog meer te weten over wat goed ging in het online onderwijs en welke tips scholieren voor je hebben voor de toekomst. 


Praat mee op onze socials

Stelling: 'Online onderwijs is niet motiverend.'
Eens of oneens? 

Instagram: @primaonderwijs
Facebook: @PrimaOnderwijs 

 

Bron onderzoek: Qompas

Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief