Op het moment dat ik de vraag kreeg om voor editie nr. 4 van PrimaOnderwijs aan te sluiten bij het thema van techniek, leverde me dat bijna letterlijk kortsluiting op. Ik weet namelijk best veel van best veel dingen, maar techniek is daar niet één van. Bij wat(t)? denk ik aan een vraag, bij een Berlinerwand aan de Berlijnse muur en bij een beer aan een prachtig groot dier. En niet aan termen die in de techniek voorkomen.

Zo ook bij mijn zoon. Doorpakker is het. Kwam van de lagere school af met vmbo-basis advies, inclusief leerwegondersteuning. Maar besloot toen al: "Ik wil meester worden!" Omdat wij onze kinderen hun dromen na laten jagen, begon zo zijn reis die hij uitgestippeld had. Na het vmbo naar MBO-2, welke hij in 1 jaar doorliep. Vervolgens toegelaten op MBO-4 als onderwijsassistent, en uiteindelijk begon hij afgelopen jaar aan de toelatingsprocedure voor de Pabo. Dat verliep prima, en hij werd door de Pabo als toelaatbaar gezien. Haalde zijn toelatingstoetsen, met uitzondering van het onderdeel techniek uit de Natuur en Techniek-toets. En besloot vervolgens om gymdocent te worden in plaats van meester op de basisschool.

Als gymdocent: geen toelatingstoets, als docent wiskunde: geen toelatingstoets, als docent techniek: geen toelatingstoets. Maar wil je meester worden op een basisschool, dan maak je meerdere toelatingstoetsen en mag je niet starten wanneer je een onderdeel niet haalt.

Ik vind dit meten met twee maten. Ik begrijp dat we de kwaliteit van het onderwijs in Nederland willen waarborgen. Ik vind alleen ook dat dat voor het gehele onderwijs moet gelden EN dat er gekeken moet worden naar de essentie van de verschillende toelatingstoetsen. Want hoe kan het zijn dat iemand die wiskunde wil gaan geven, gewoon zijn droom achterna kan, maar iemand die op een basisschool wil werken een doodlopende weg ingaat wanneer de wet van Ohm hem kortsluiting geeft?!

Mijn zoon? Die komt als gymdocent ook echt wel op zijn pootjes terecht. Maar het basisonderwijs is wel een potentieel geweldige meester aan hem verloren. En helaas staat zijn verhaal niet op zichzelf. Toch bijzonder, zeker in tijden waarin de tekorten tegen de dijken opklotsen, dat onze toetscultuur nog steeds belangrijker is dan de man die voor de klas staat.

Esther
onderwijswereld-po.nl

De column van Esther is afkomstig uit PrimaOnderwijs nr. 4 Natuur & Techniek

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang