Knutselen met DNA, kunnen we in de toekomst mensen ontwerpen?

Door nieuwe technieken kunnen we in de toekomst misschien het DNA van embryo’s aanpassen. Zo zouden we kunnen voorkomen dat een kind een erfelijke ziekte krijgt en kunnen het zelfs een ander uiterlijk geven. Wat vinden we daarvan? Neem met je klas actief deel aan de DNA-dialoog met het gratis online lespakket en laat leerlingen een mening vormen, hun gedachten en ideeën verwoorden en onderbouwen.

Als je in verwachting bent, dan wil je natuurlijk dat je kind gezond geboren wordt. Als dit niet het geval is, dan hoop je dat er een manier is om je kindje weer gezond te laten worden. We vinden het in 2020 heel normaal dat we ziektes genezen of preventief bestrijden met medicijnen, speciale therapie of een operatie. De wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Er is nu een techniek, CRISPR-Cas, die het misschien mogelijk maakt om in de toekomst erfelijke ziektes uit het DNA van een embryo te verwijderen.

Voorlopig verboden

Deze nieuwe techniek roept vragen op en er is nog veel onzekerheid over de veiligheid ervan. Wereldwijd is daarom afgesproken dat het aanpassen van embryo-DNA voorlopig nog verboden is. Maar hoe zit het met het recht op gezondheid van iemand die drager is van een erfelijke ziekte? Wat zijn de rechten en belangen van volgende generaties? Welke ziekte mogen we wel 'weghalen' en welke niet? En wanneer is iets een ziekte?

Met de DNA-dialoog wil een aantal organisaties over dit soort vragen en dilemma’s in gesprek met de Nederlandse bevolking. Het doel: erachter komen wat Nederlanders vinden van het aanpassen van embryo-DNA. Ook de mening van kinderen telt.

De uitkomsten van deze dialoog worden gebundeld en aangeboden aan politici, wetenschappers en de samenleving. Zodat iedereen inzicht krijgt in de gedachten en waarden bij dit onderwerp.

Neem actief deel

De les Knutselen met DNA, kunnen we in de toekomst mensen ontwerpen? draagt bij aan deze DNA-dialoog. In de les (ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7/8 en voor de eerste twee leerjaren in het vmbo) wordt ingegaan op vragen als: wat is DNA, wat betekent erfelijkheid, wat kan er in de toekomst met het gebruik van de nieuwste wetenschappelijke technieken, en vooral: willen we dit ook? Met de les vormen de leerlingen hun mening over het aanpassen van het DNA van een embryo en leren ze hun mening verwoorden en onderbouwen.

Ga naar dnadialoog.nl/lespakket en start de dialoog in jouw klas!

De DNA-dialoog is een initiatief van Erasmus MC, Rathenau Instituut, NPV-Zorg voor het leven, Erfocentrum en NEMO Kennislink, gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief