De bijstelling van de basisvaardigheden ligt op koers en het is haalbaar om de bijgestelde kerndoelen op tijd en met voldoende kwaliteit op te leveren. Dat stelt minister Dennis Wiersma in een kamerbrief van 23 november hierover. Tevens houdt hij zich bezig om de actualisatie van het curriculum te borgen in de toekomst. 

Binnen het masterplan basisvaardigheden is veel aandacht voor taal en rekenen. Vanuit het masterplan is de subsidie 'verbetering basisvaardigheden' daarvoor verstrekt. Alle scholen die deze subsidie hebben ontvangen, zijn nu gestart. Voor de zomer van '22 zijn twee kerndoelenteams gestart met de opdracht op glasheldere doelen te formuleren voor Nederlands en rekenen/wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Hiervoor hebben ze eerst kritisch gekeken naar de huidige kerndoelen hen het referentiekader taal en rekenen en dit afgezet tegen de benodigde kennis en vaardigheden in de huidige samenleving. Stapsgewijs werken de teams nu de kerndoelen uit. 

De eerste conceptkerndoelen zijn af en zijn volgens de minister concreet, beschrijven duidelijk wel niveau van beheersing wordt verwacht en passen bij de eisen van de tijd. Ze zijn een coproductie van leraren en andere onderwijsprofessionals. Wiersma: "Ik heb vernomen dat er scherpe discussie worden gevoerd en dat is ook nodig." De komende tijd wordt gebruikt om verder te komen en knopen door te hakken. Na de zomer van 2023 word de kamer geïnformeerd over de totale set conceptkerndoelen en het plan voor de pilots. 

Wiersma geeft aan dat de ontwikkelprocessen rondom de bijgestelde kerndoelen goed op schema liggen. "Er is nog geen enkele bijeenkomst uitgesteld of tussenproduct later opgeleverd dan gepland. IK heb er vertrouwen in dat de deadline van 1 jaar wordt gehaald: in de zomer van 2023 is de totale set aan conceptkerndoelen gereed voor Nederlands en rekenen/wiskunde. Na de zomer van 2023 die voor Burgerschap en Digitale Geletterdheid. 

De basisvaardigheden krijgen voldoende ruimte in het curriculum. Om gepaste omvang van het curriculum te bepalen wordt gebruik gemaakt van een model dat is voorgelegd aan de wetenschappelijke Curriculumcommissie. Dit model is leidend voor de kerndoelenteams Nederlands, rekenen/wiskunde. In dit model hebben de basisvaardigheden voor primair onderwijs een totaal van 65% in relatie tot het totaal. Hiervan is 51% voor taal en rekenen. Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs gaat het om 42% (waarvan 25% voor taal en rekenen). "Daar komt nog bovenop het aandeel dat basisvaardigheden gaat innemen in andere leergebieden. Want dat is mijn wens: dat andere leergebieden ook relaties leggen met basisvaardigheden.

De minister geeft daarom ook opdracht om te starten met het bijstellen van kerndoelen van de andere leergebieden, namelijk Engels, andere moderne vreemde talen, Mens en Maatschappij, Mens en Natuur, Bewegen en Sport en Kunst en Cultuur. 

Tegelijkertijd streeft de minister naar rust, voorspelbaarheid en transparantie als het gaat om curriculumvernieuwing. Hij heeft enkele contouren geschetst om te komen tot een systematiek van periodiek curriculumonderhoud. "Ik wil samen met een aantal partijen werken naar een automatisch, voorspelbaar en transparant systeem van periodiek onderhoud van het curriculum dat mede gestoeld is op ervaringen van leraren." Hij gaat onder meer werken met een onderhoudskalender waarin staat aangegeven welk vak wanneer voor welk onderhoud aan de beurt is. 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

onderwijs

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang