Met Vakkanjer Junior gaan leerlingen uit groep 7 en 8 aan de slag met een technische opdracht voor een maatschappelijk relevante échte opdrachtgever en dat stimuleert het onderzoekende en innovatieve vermogen. Kirstin Gros, leerkracht van de plusklassen van de Comeniusschool uit Zeist, is enthousiast: ‘De kinderen staan versteld van hun eigen creativiteit.’
 
Vakkanjer Junior daagt leerlingen uit een oplossing te bedenken voor een technische opdracht voor een maatschappelijk relevante échte opdrachtgever. In voorgaande jaren dachten leerlingen na over de Stad van de Toekomst en hielpen ze mee met de dierenbescherming van het Wereld Natuurfonds. Dit schooljaar zijn het Van Gogh Museum en het hightechbedrijf ASML de opdrachtgevers van de Vakkanjer Challenge. Zij dagen leerlingen uit om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de kunstwerken van Vincent van Gogh te behouden voor de toekomst. En om de verhalen van Vincent en de beleving van zijn schilderijen nieuwe dimensies te geven. 

Enthousiasme

Vincent van Gogh liet een erfgoed van kleur en verbeelding na. Voor het behoud van unieke werken heb je technische kennis nodig over onder andere luchtvochtigheid, licht en verf. Het moge duidelijk zijn: techniek is overal. Ook moet iedereen van kunst kunnen genieten. Met dat gegeven gingen de kinderen van de plusklassen van groep 7 en 8 van de Comeniusschool aan de slag. Leerkracht Kirstin Gros: ‘Jordy van Vakkanjers kwam bij ons op bezoek om met de kinderen na te denken over de vraag hoe de kunst-werken van Van Gogh toegankelijk worden voor mensen met een beperking. Zijn benadering was heel positief: ‘Hoe kunnen we gebruik maken van wat ze wél kunnen?’, vroeg hij de kinderen. ‘Want als je bijvoorbeeld niet meer kunt zien, kun je nog wel voelen, horen, ruiken, proeven. Hoe kun je dat toepassen in jouw ontwerp?’’ Het is opvallend hoe Jordy met zijn passie het project tot leven bracht en alle kinderen enthousiasmeerde. ‘Zij kregen direct heel veel zin om een ontwerp te bedenken en uit te voeren. Vier groepen werken nu aan een manier om Van Gogh toegankelijk te maken voor iedereen. De ene groep is bijvoorbeeld bezig met een pop-up museum voor in een bejaardenhuis en de andere onderzoekt technische toepassingen zodat ook slechtzienden van zijn werk kunnen genieten.’

Veelzijdig

Hoewel Kirstin haar leerlingen graag aanmoedigt om met techniek aan de slag te gaan, was dat niet waarom ze voor Vakkanjers Junior koos. En ondanks het feit dat ze een groot liefhebber is van Van Gogh (haar leerlingen uit de plusklas van groep acht werkten vorig schooljaar gezamenlijk aan een grote replica van zijn werk), gaf ook de schilder niet de doorslag. ‘Het is de veelzijdigheid’, geeft ze aan. ‘Op de Comeniusschool werken we met het model van ‘The Leader in Me’ van Stephen Covey. Veel elementen van dat leiderschapsmodel komen terug in het programma van Jet-Net & TechNet.’ Covey benadrukt bijvoorbeeld dat je moet kunnen luisteren om een ander te begrijpen, en dat je daarna pas zelf goed begrepen kan worden. Essentieel voor een project als dit waar samenwerking zo belangrijk is.
 
‘Doelen stellen, zaken behapbaar maken, plannen, taken verdelen en doorzetten, het zijn allemaal facetten die onmisbaar zijn voor een geslaagd ontwerp en overeenkomen met de filosofie waar we al mee werken in onze plusklassen. Het is fijn om te zien dat de brede ontwikkeling die wij als school graag zien, wordt versterkt door de uitdaging van Vakkanjers. Het programma maakt zijn pedagogische en didactische beloftes waar, maar heeft mijn verwachtingen ook overtroffen: de creativiteit die het losmaakt bij de kinderen had ik niet voorzien. De leerlingen zelf ook niet, ze staan zelf versteld van hun eigen creativiteit en die van hun klasgenoten.’

Praktijk

‘Een schaalmodel aandragen en dan feedback ontvangen, dat is ook onderdeel van het leerproces. Nu zitten we nog in de ontwerpfase maar straks zal een techniekcoach uit het bedrijfsleven de ideeën beoordelen en vragen stellen zoals, is het materiaal voor de expositietent regenbestendig? Gemaakt van duurzaam materiaal? Is de beugel waar het schilderij aan hangt stevig genoeg? Die terugkoppeling leren de leerlingen zien als een kans om het model samen nog beter te maken.’

Prijs

‘De toets aan de praktijk maakt het voor de kinderen heel speciaal’, vindt Kirstin. ‘Ze voelen dat de grotemensenwereld hun school binnenkomt. Een leerling zei laatst dat hij de gedachte om in de finale te komen, reuzespannend vond. De leerlingen werken namelijk aan een echte businesscase waarbij de beste ontwerpen  aan het eind van het traject mogelijk worden gepresenteerd aan mensen van ASML en het Van Gogh Museum.’
 
Ook voor de presentatie werken de kinderen weer samen: de een maakt een filmpje of foto’s van het ontwerp, iemand anders voert het woord op het podium. Iedereen ontdekt zijn kwaliteiten en krijgt oog voor de talenten van een ander. ‘Mochten een van mijn groepen de Vakkanjer Challenge winnen’, besluit Kirstin, ‘dan is dat natuurlijk prachtig voor ze. Maar de grootste prijs is het plezier en het gezamenlijke leerproces.’

www.jet-net.nl/basisschool 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

W&T-onderwijs

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang