De Olympische en Paralympische Spelen in de klas!

Vele sporters vertrekken aankomende zomer naar Parijs om hun dromen waar te maken. Samen gaan ze voor unieke prestaties en strijden ze voor Nederland. Het TeamNL Kids lesprogramma haalt de Olympische en Paralympische Spelen de klas in. Het lesprogramma inspireert kinderen van 4 t/m 12 jaar in aanloop naar en tijdens de Olympische en Paralympische Spelen met de kracht van sport, om zelf in beweging te komen.

TeamNL Kids

Meer dan 10.000 sporters komen naar Parijs voor het grootste sportevenement ter wereld; de Olympische Spelen! Ook Nederland doet mee, de sporters van TeamNL vertegenwoordigen ons land op zowel de Olympische (van 26 juli tot en met 11 augustus) als de Paralympische Spelen (van 28 augustus tot en met 8 september). 

Over TeamNL

TeamNL is hét sportteam dat Nederland 365 dagen per jaar vertegenwoordigt op internationaal topniveau. Van atletiek tot zwemmen, van judo tot paardrijden. Het zijn de allerbeste sporters die aanwezig zijn op EK’s, WK’s, en Olympische en Paralympische Spelen. 

De Olympische ringen

Het TeamNL Kids lesprogramma bevat twee onderdelen: een programma voor de onderbouw (groep 1 – 4) en een programma voor de bovenbouw (groep 5 – 8). Voor beide doelgroepen vormen de vijf Olympische ringen de basis voor het lesprogramma. Aan elke ring is een thema gekoppeld. In een volledige lesweek kun je elke lesdag een thema aanbieden. Dit maakt het mogelijk om er een compacte themaweek van te maken maar je kunt het lesmateriaal ook op eigen gewenste wijze inzetten. 

Online les
Elk thema bevat een online les van 20 minuten. Er wordt gestart met een introductievideo van één van de vijf TeamNL Kids ambassadeurs. Deze sporter doet mee met de Olympische dan wel de Paralympische Spelen. Op deze manier maken de kinderen kennis met deelnemende sporters én de verschillende sporten. Daarna volgen verschillende thema-gebonden online opdrachten, waarna de les actief wordt afgerond met een Energizer. 

De blauwe ring | thema De sporten 
Koen Bijen, hockeyer.
• 27 juli 1998, Leiden.
• Koen speelde eerst voetbal met zijn tweelingbroer Tom maar is uiteindelijk toch gaan hockeyen In de introductievideo leren we Koen beter kennen. 
• In dit thema leren de leerlingen meer over het ontstaan van de Olympische Spelen.
• Spelen ze een quiz over verschillende sporten.
• En er zijn verschillende werkbladen met puzzels en interessante opdrachten die aansluiten bij de verschillende leerjaren. 
• Aan het einde van de les enthousiasmeert Koen in een energizer video de kinderen en daagt ze uit tot bewegen. 

De gele ring | thema De Spelen
Sanne van Dijke, judoka.
• 21 juli 1995, Heeswijk-Dinther.
• Ze studeert docent maatschappijleer omdat ze wil dat ze wat kan terug geven aan de maatschappij. 
• In de introductievideo leren we Sanne beter kennen.
• In dit thema leren de leerlingen meer over de spelen in Parijs.
• De onderbouw gaat aan de slag met een memory en een praatplaat. 
• Sanne daagt de kinderen uit met een balansoefening. Een energizer die past bij haar sport.

De zwarte ring | thema Samen
Laila Youssifou, roeister.
• 2 januari 1996, Amsterdam. 
• Tot haar 13de gedanst op hoog niveau, streetdance en hiphop. Daarna nog even geskeelerd en nu dus in de boot!
• Laila stelt zichzelf voor en praat over haar teamsport roeien waarbij samenwerking erg belangrijk is.
• De leerlingen leren over teamsporten en individuele sporten.
• Er zijn werkbladen met opdrachten en puzzels aangepast aan de diverse niveaus.
• We sluiten de les wederom af met een energizer. Heerlijk bewegen met z’n allen om weer energie op te doen voor de volgende les. 

De groene ring | thema De landen
Worthy de Jong, basketballer.
• 14 maart, 1988, Paramaribo Suriname.
• Vernoemd naar James Worthy een voormalig NBA speler.
• In de introductievideo maken we kennis met Worthy de Jong.
• In deze les gaan de leerlingen meer leren over een aantal deelnemende landen en leren ze vlaggen te herkennen.
• Ook hier een interessante energizer om deze les mee te eindigen.

De rode ring | thema In beweging!
Tristan Bangma, paralympische wielrenner.
• 6 oktober, 1997 Apeldoorn. 
• Op z’n 8ste de diagnose Opticus Atrofie gekregen. Aangetaste oogzenuw. Momenteel gezichtsvermogen van 1%. 
• Tristan Bangma stelt zich voor en legt uit hoe hij, ondanks zijn beperkte gezichtsvermogen, toch kan sporten.
• In deze les leren de leerlingen meer over het lichaam en over voeding.
• Ze spelen een online quiz en ook hier staan verschillende werkbladen op niveau voor de leerlingen klaar.
• En ook hier eindigen we met een energizer waarin de leerlingen lekker even van de stoel af mogen komen. 

Over het TeamNL Kids Lesprogramma
Met het TeamNL Kids Lesprogramma leren kinderen op een leuke en interactieve manier meer over TeamNL en de Olympische en Paralympische Spelen. Het lesprogramma is ontwikkeld voor de onderbouw en de bovenbouw. In de online lesomgeving staan de vijf Olympische ringen centraal met de volgende thema’s: 
De Sporten, De Spelen, Samen, De landen en In beweging! Elk thema vraagt een inspanning van ca. 20 minuten. Zo leren de kinderen meer over de bijbehorende waarden, sportplezier en het positieve belang van sporten en sportief bewegen voor hun gezondheid. Elke les wordt geïntroduceerd door een TeamNL’er die deelneemt aan de Olympische of Paralympische Spelen

Ga naar nocnsf.nl/teamnlkids

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

sport en beweging

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang