Het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs) investeert in het inhalen van de vertragingen en het verbeteren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen, waarmee een impuls wordt gegeven aan de ontwikkeling van het onderwijs. Focus Beroepsacademie, een vmbo-school voor basis en kader in Barendrecht, zet het geld met name in voor het welbevinden van leerlingen. “Onze VIP room geeft net dat beetje extra persoonlijke aandacht en rust.”

Focus Beroepsacademie telt ruim 1.000 leerlingen en zet actief in op gepersonaliseerd leren. Het team laat zich inspireren door het Zweedse onderwijsconcept Kunskapsskolan. “Elke leraar is bij ons coach van een aantal leerlingen. Elke leerling heeft wekelijks een coaching-gesprek met zijn of haar coach”, legt adjunct-directeur Debby Wernke uit. Ook in coronatijd gingen de coaching-gesprekken door, weliswaar online. Volgens Debby bleef daardoor het zicht op de leerlingen goed. Bovendien konden de leerlingen de beroepsgerichte vakken, met wat voorzorgsmaatregelen, gewoon op school blijven doen. Daardoor zijn de onderwijsachterstanden voor de leerlingen beperkt gebleven. De sociaal-emotionele problematiek na de coronapandemie is een ander verhaal. Daarom koos Focus ervoor de NP Onderwijsgelden vooral in te zetten op extra zorgfaciliteiten voor het welzijn van leerlingen. Debby: “Onze school heeft altijd relatief veel leerlingen met specifieke zorgbehoeften gehad. Na de pandemie is het aantal leerlingen dat extra zorg nodig heeft verdrievoudigd. Het gaat om uiteenlopende problemen, zoals angsten, depressie, een onprettige thuissituatie maar ook gewoon niet meer goed weten hoe je het schoolwerk moet plannen. Vaak is sprake van een multiproblematiek, waardoor de kans bestaat dat een leerling in een vicieuze cirkel terechtkomt.”

Het goede aan de VIP room vind ik dat er altijd iemand is waar je mee kunt praten

Very important puber room
Debby vervolgt: “Wat onze leerlingen vooral belangrijk 
vinden, is gezien en gehoord worden. Daarom hebben we met NP Onderwijs-budget allereerst het bestaande zorgteam op school in uren uitgebreid. Dat betrof vooral de zorgcoördinator, de pedagogische coaches en, in samenwerking met de gemeente, het school-maatschappelijk werk. Ook hebben we, uit het oogpunt van preventie, het contact met Bureau Halt geïntensiveerd. Daarnaast hebben we onderzocht of we op school een faciliteit konden starten waar leerlingen onder schooltijd terecht kunnen voor een eerste opvang. Dat is de VIP room geworden, de very important puber room.” In de VIP room kunnen leerlingen in gesprek gaan met een van de twee medewerkers over de zorgen en problemen waar ze mee zitten. Soms is dat genoeg, en anders kunnen de psycholoog of de interne begeleider van de VIP room leerlingen gericht doorsturen naar professionals met de juiste expertise. “Binnen onze stichting was een collega-school al met dit initiatief gestart”, licht Debby toe. “Wij hebben de VIP room aan onze situatie aangepast. Leerlingen waarvan het team denkt dat ze een VIP-pas goed kunnen gebruiken, krijgen er eentje. Onze leraren zijn capabel en professioneel genoeg om veel zelf op te lossen. Onze VIP room geeft net dat beetje extra persoonlijke aandacht en rust.”

Ervaringen van leerling Ivy
Ivy zit in de derde klas van Focus Beroepsacademie, 
richting horeca, bakkerij en recreatie. “Als ik me even niet zo goed kan concentreren in een les, of als de klas te druk is, of als ik me niet zo vrolijk voel of boos ben en met iemand wil praten, laat ik aan de leraar mijn VIP-pasje zien en mag ik naar de VIP room. Ik hoef niet te blijven stressen in de klas en het is heel fijn dat ik die mogelijkheid heb. In elke klas zijn een paar kinderen die naar de VIP room mogen. Het goede aan de VIP room vind ik dat er altijd iemand is waar je mee kunt praten. Wil je niet praten, dan mag je ook huiswerk doen. De gesprekken met de mensen van de VIP room helpen mij meestal om me weer goed te voelen in de klas.”

Professionaliseringsfunctie
De VIP room heeft ook een professionaliseringsfunctie 
richting het lerarenteam. Als een leraar merkt dat het bij een leerling even niet zo lekker loopt, dan kan ook de leraar voor hulp en advies terecht bij de twee professionals van de VIP room. Bovendien organiseert de school regelmatig een ochtend voor het lerarenteam om zich verder te professionaliseren met het oog op het welbevinden van leerlingen. “We laten dan onderwerpen aan bod komen, die ook in de VIP room veel aandacht krijgen. Denk aan internaliserende en externaliserende gedragsproblemen, de problematiek rondom LHBTIQ+ of specifieke TOS-problematiek”, schetst Debby.

Buikpijn
Het team van Focus Beroepsacademie ziet dat de 
extra inspanningen hun vruchten afwerpen. Er is veel meer rust en stabiliteit in de school en bij de leerlingen. “Het is nog te vroeg om te zeggen wat het doet met de onderwijsresultaten, maar het werken aan het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen is ons het meeste waard”, zegt Debby. Als ze eraan denkt dat het NP Onderwijs-budget van de school aan het eind van dit schooljaar op is, krijgt ze buikpijn. “We hebben zoveel in gang gezet. Naast wat ik genoemd heb, zijn er ook bootcamp-uren voor wiskunde, NASK en biologie. Hiermee bieden we extra ondersteuning ter voorbereiding op het examen. We hebben ons facilitair team uitgebreid, dat zich ook inzet voor rust in de school. Bovendien hebben we kleinere klassen kunnen realiseren, met nog eens extra ondersteuning in de klassen. We moeten straks een keuze maken in wat we blijven doen en waarmee we moeten stoppen, dat voelt als een onmogelijke keuze.”

Kijk voor meer informatie over het NP Onderwijs en praktijkverhalen op www.nponderwijs.nl
En blijf op de hoogte van 
nieuws rondom het NP Onderwijs via onze nieuwsbrief: www.nponderwijs.nl/nieuwsbrief

Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Ga voor ontwikkeling én groei'.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

NP Onderwijs

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang