Een rekenmethode die: én zorgt voor plezier in rekenen én ambitie heeft én kinderen gelijke kansen biedt én volgens inzichten van experts is ontwikkeld. ‘Alles telt Q’ van ThiemeMeulenhoff heeft dat allemaal, vinden Kim en Daniek van OBS ‘t Ravelijn en Bo en Nathalie van basisschool De Vliegeniers.

Kim de Haas is rekencoördinator en leerkracht van groep 4 en Daniek van der Putten staat voor groep 5/6 bij OBS ’t Ravelijn.

Kim vindt dat de methode goed aansluit bij hun visie: “We willen kinderen eigenaarschap geven over hun eigen leerproces en dat ze werken vanuit doelen. Ook zeggen we altijd dat ieder kind uniek is, en dat dat maar goed is ook.” 

Daniek: “Ik zag door het gebruik van deze methode een grote sprong in de resultaten van de midden-cito. Het was voor de kinderen hard werken, want er zat een groot verschil tussen de oude en nieuwe methode.” 

Kim voegt toe: “Leerlingen zijn zelf ook positief. We zijn rustig begonnen: ze maakten minder sommen, maar deden het dan zo goed mogelijk. Ook maakten we voor de overgang gebruik van het boekje ‘Klaar voor de start’ dat bij de methode aansluit.”

Daniek: “Het was een groot verschil met de oude methode. Breuken kwamen gelijk aan bod aan het begin van groep zes. Maar met fijne tussenstapjes: wat is een breuk, hoe ziet die eruit en zo gingen we langzaam verder. Ik ben ook blij met de klimkaarten, waarmee ze evalueren op hun eigen proces. En het Q-schrift is een soort vakantiespelletjesboek, waarin ze toch doelgericht aan het rekenen zijn. Ik heb voor het eerst het idee dat ik rekenles aan het geven ben. Ik kan ze eindelijk goed meenemen.”

Kim: “We hebben Alles telt Q zowel digitaal als papier. Het geeft je als leerkracht je de vrijheid om een kind dat tijdens de les met basis bezig is, online een stapje te laten maken naar een hoger niveau.”

'Het Q-schrift lijkt een vakantiespelletjesboek waarin ze doelgericht rekenen’

Bo Blankespoor is leerkracht en Nathalie Hendriksen-Appel is IB-er op basisschool De Vliegeniers.

Nathalie: “De methode past goed bij onze schoolpopulatie die uit veel NT2-leerlingen bestaat. Daarnaast hebben onze leerlingen een korte concentratie.” Bo: “De methode is heel duidelijk voor de kinderen. Er zijn twee instructielessen en twee zelfstandige lessen en een doel per twee dagen. Ook kunnen ze extra online werken.”

Na de implementatie van Alles telt Q was er verbetering. Bo: “We merkten in de lessen een verandering, en de cijfers op de IEP-toetsen lagen ook daadwerkelijk hoger.”

Nathalie: “Het fijne aan de methode is, is dat je gelijk actie kunt ondernemen als een leerling een niveau niet haalt. Alles telt Q heeft veel handvatten om bij te sturen en als Daltonschool kunnen wij dat in de planning gelijk oppakken.” Bo: “Dat de kinderen gedifferentieerd kunnen werken aan hetzelfde doel is heel prettig. Binnen plus basis en maat is er een verschil in sturing. Meer sturing betekent meer tussenstapjes. In het pluswerkschrift vogelen kinderen meer zelf uit.” Ook de positieve benadering vinden de dames belangrijk. Nathalie: “De methode spreekt het vertrouwen in de kinderen uit: ‘jij kan het’.” Bo benoemt dat 1 doel per 2 dagen is een voordeel.” Kinderen hebben echt even de tijd.” Nathalie voegt toe: “En er is genoeg herhaling ingebouwd, zodat het niet wegzakt.” 

Aanpassen en verbeteren van de methode

Portfoliomanager van Alles telt Q is Rick Buijs. Hij houdt zich onder meer bezig met het aanpassen en verbeteren van de methode door in gesprek te gaan met leerkrachten. ‘Alles telt Q’ heeft per week twee verschillende lesdoelen: “Een verzamelstudie (https://research.ou.nl/en/publications/wijze-
lessen-twaalf-bouwstenen-voor-effectieve-didactiek) toont namelijk aan dat het goed is dat kinderen ‘door elkaar leren’. Zelfs binnen één lesdoel - stel dat is minsommen - kan ineens een plussom voorkomen. Het stampen van rijtjes heeft veel meer kans op vervagen. Kinderen leren ervan als je ze de kans geeft om een onjuist antwoord te geven.”

De rekenmethode legt geen leerstrategie op. Rick legt uit waarom: “Elke leerling heeft een eigen manier van een som oplossen. Het is belangrijker dat ze weten hoe ze moeten redeneren en beargumenteren dan dat ze een trucje kunnen. Een trucje leren ze binnen bepaalde kaders en die vallen weg in een toepassingsvraag in de context.” De methode kent drie niveaus: plus, basis en maat. Alle niveaus binnen Alles telt Q streven het rekenniveau 1S na. “Ook het maatschrift, waarbij leerlingen meer tussenstapjes krijgen om ze mee te nemen naar het 1S-niveau. Vanaf groep 7 wordt een splitsing gemaakt tussen 1F en 1S. Zo krijgt iedereen zoveel mogelijk de kans om op 1S niveau te komen. Zo blijft het uitdagend en krijgen ze allemaal een gelijke kans.”  Het plezier in rekenen staat voorop. “Zo hebben we binnen de methode het Q-schrift, waarin op een heel andere manier gerekend wordt. Daaraan kan elke leerling meedoen, ongeacht of die onder plus, basis of maat valt. Elk blok begint met een filmpje. De filmpjes hebben we getest en ze bleken aan te slaan bij leerlingen. Verder zijn spelletjes aan de methode toegevoegd.”

“Wij proberen met formatief evalueren de kinderen mee te nemen. Hiervoor hebben we ‘klimkaarten’. Daarmee kunnen vooraf leerlingen aangeven in hoeverre ze iets kunnen. Aan het eind van een blok vullen ze de kaart opnieuw in. Zo zetten we hen in hun kracht omdat ze zien wat ze hebben geleerd. Daarmee krijgen ze vertrouwen. 

De pakketten zijn flexibel. Je begint met de licentie waarbij je toegang hebt tot alle digitale content. Wil je op papier werken, dan kun je dat tegen een meerprijs kopen. Je kunt je leerlingen dan op maat bedienen. 

Wil je meer informatie over 'Alles telt Q'? 

  • Lees meer informatie
  • Meld je aan voor een gratis webinar
  • Vraag een gratis proefpakket aan
  • Luister naar de podcast

Meer informatie over ‘Alles telt Q’

Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 1 'Basisvaardigheden'

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

Rekenmethode

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang