'Het is de leerling die ik er het snelst heb uitgestuurd van alle leerlingen die ik ooit les heb gegeven. Nu twee jaar geleden ongeveer, hij zat in de eerste klas. Ik denk niet dat hij zich realiseert dat hij dit twijfelachtige record op zijn naam heeft staan. Wel zal hij vast nog wel weten dat hij erg geschrokken was, want dat was hij. Beduusd.

Nu, twee jaar na dat vervelende moment, staat hij naast mij. Jari is een lange, wat slungelige jongen met mooie krullen. Ik geef op dat moment mediawijsheid en we zijn aan het einde van de les beland. Jari biedt aan om het bord schoon te maken en dat laat ik mij geen twee keer zeggen! Snel regel ik een doekje en wat bijbehorend schoonmaakmiddel, speciaal voor digiborden. ‘Is de les nu al afgelopen, meneer? Ik zweer het, uw lessen zijn echt korter dan die andere lessen, dat kan niet anders.’ Met diep gefronste wenkbrauwen bestudeert hij de klok aan de muur.

Ik geniet van het feit dat hij zo open en behulpzaam is de laatste tijd. Dat is echt de opbrengst van het incident in de eerste klas. Er is wat veranderd bij hem. Dat zie ik ook aan zijn betrokkenheid tijdens de les. Wanneer ik het met de klas heb over het internet en hoe dat precies werkt, komt Jari met verschillende suggesties. ‘Gewoon Google’ is de eerste suggestie. Want zo werkt het internet blijkbaar volgens Jari. 

Google regelt het. Ik vraag nog even door en hij komt met betalen. ‘Betalen meneer! Gewoon je rekening betalen, klaar, je weet toch!’ Nog steeds ben ik niet tevreden met de antwoorden en ik vraag door. ‘Hoe komt dat ene filmpje van Youtube nou op je telefoon terecht jongens? Via een kabel? Via de lucht?’ 

Jari doet nog een laatste uiterste poging het mysterie van de werking van het internet te doorgronden en komt met een verrassend inzicht. Eentje waar ik zelf nog niet bij had stilgestaan. ‘Volgens mij via kabels meneer. Je weet toch, die grote dingen met die draden eraan. Daar gaat alles toch doorheen?’Ik kijk hem aan en snap niet direct waar hij op doelt. ‘Ja die kabels, dat is het!’, valt een klasgenoot hem bij. Langzaam dringt het tot mij door dat ze de hoogspanningslijnen bedoelen die Nederland doorkruisen. Deze les heeft nut, zoveel is mij duidelijk. Hoe belangrijk het ook is dat er aan digitale geletterdheid gewerkt wordt, het mooiste is wat mij betreft dat Jari niet voortijdig hoeft te vertrekken en de les verlaat ná de bel. Net als ieder ander. Met opgeheven hoofd en een tas vol complimenten. En voor zijn gevoel duurde de les maar een half uurtje. Hoe mooi wil je het hebben.'

Meester Stefan @meesterstefan_hrlm

Deze column is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle velden zijn goed in gevuld. Controleer je gegevens en probeer het opnieuw.
Er is iets mis gegaan met het versturen van je aanmelding. Probeer het later nog een keer.
Bedankt voor je reactie
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid