Ieder kind heeft een eigen karakter, achtergrond en eigenschappen: dus een verschillende individuele ontwikkeling. Op welke manier haal je dan het beste uit je leerlingen? Binnen het onderwijs, wordt daarom regelmatig gesproken over differentiatie en adaptief onderwijs, ook in het kader kansengelijkheid. Met differentiatie en adaptief onderwijs wordt rekening gehouden met onderlinge verschillen. En dat ‘rekening houden met’ roept vragen op. Want op welke kenmerken leg je dan de focus? Kijk je bijvoorbeeld naar sociaal-emotionele eigenschappen, of naar de thuisachtergrond? En in hoeverre spelen cognitieve verschillen een rol? Leerkrachten en docenten moeten hiervoor goed toegerust worden. Wat hebben zij nodig om het beste uit hun leerlingen te halen? Het gaat om passende dus een ongelijke behandeling in: dat kan een verschil in instructie of begeleiding zijn, ongelijke leerstof of een ongelijk tempo.

Lees PrimaOnderwijs online:  

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid