‘Een verstoorde hersenontwikkeling bij kinderen, laaggeletterdheid, slechtere motoriek en toenemende depressieklachten. Bijziendheid is niet het enige risico bij digitalisering in het onderwijs’, stellen wetenschappers en onderwijsexperts in het recent uitgebrachte rapport: ‘Digitalisering in het onderwijs: een Trojaans paard in de klas?’.

“De aanname is dat digitalisering positief bijdraagt aan het leren van kinderen. Maar klopt dat wel?” Met die vraag ging Maarten Wolzak, Nationaal Mediacoach en oprichter van Myndr aan de slag.

Samen met voormalig neuropsychiater, hoogleraar en bestsellerauteur van ‘Ontketen je brein’ Theo Compernolle, strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek Remco Pijpers en mediapedagoog en trainer Marije Lagendijk wordt, in het door Myndr uitgebrachte rapport, uiteengezet wat de risico’s zijn van overmatig digitaliseren in het onderwijs. 

Compernolle zegt dat de transitie in scholen naar digitaal sneller is gegaan dan valt te verantwoorden: “Het is belangrijk om niet te snel te lopen, zoals dat met de iPad-scholen gebeurd is [...] zonder dat er voldoende onderzoek was over de impact van de apparatuur in de klas, of zelfs over de voordelen ervan bij het leren. Dat is dan ook grandioos fout gelopen.”

Pijpers geef in het rapport aan “dat zo’n (digitale) omgeving allang niet meer publiek is, steeds vaker vercommercialiseerd is en dat dat ook steeds normaler wordt gevonden.”

Wolzak: “Veel studenten chirurgie bezitten niet meer de fijne motoriek om netjes te kunnen hechten, hoe moet dat dan met operaties in de toekomst? En hoe ga je om met de toenemende ADD- en depressie-symptomen en de verminderde ontwikkeling van de hersenen die door overmatig beeldschermgebruik veroorzaakt worden?”

Wolzak roept overheidsinstanties en schoolleiders in Nederland op om een duidelijk beleid op te stellen.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang