De campagne Springlezend is afgelopen schooljaar van start gegaan. Met deze beweging wil de Leescoalitie aandacht vragen voor de essentiële rol van leerkrachten in de leesopvoeding van kinderen. En vooral; leraren een platform geven waar ze elkaar kunnen inspireren om een rijke leesomgeving op school te creëren. Door goede voorbeelden in de schijnwerpers te zetten, wil de campagne positieve aandacht voor de (leesbevorderende) leraar genereren.

En goede voorbeelden zijn er gelukkig te over! Leraren én ambassadeurs Coen Nijland en Cindy Chin A Kwie bijvoorbeeld. Zij weten wel hoe zij hun klas springlezend krijgen: “Haak aan bij de belevingswereld van je leerlingen”. Want voor ieder kind is een boek te vinden. Om leerlingen bij deze zoektocht te helpen, is het belangrijk om de basis goed op orde te hebben. Lees zelf zoveel mogelijk nieuwe kinderboeken (of lees óver deze nieuwe boeken) én ken je leerlingen, zodat je passende tips kan geven

“Bij vrijwel alle onderwerpen zijn geschikte boeken te vinden.”
Coen Nijland – leerkracht speciaal geïntegreerd onderwijs

Haak aan bij de belevingswereld

Coen Nijland is leerkracht speciaal geïntegreerd onderwijs en geeft les op een school in Kampen. “Wanneer je je leerlingen goed kent en gesprekjes met ze voert, kun je boeken aanbieden die aansluiten bij de interesse van de leerlingen. Maar je kunt óók hun belevingswereld een beetje creëren. Door bepaalde thema’s en boeken aan te prijzen, kunnen ze gemotiveerd raken om een bepaald boek te pakken of willen ze meer over een onderwerp weten. Bij vrijwel alle onderwerpen zijn wel geschikte boeken te vinden.” Maar hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft en dat je boeken bij al die verschillende thema’s weet te tippen? “Heel simpel: door zelf veel te lezen!”.

“Hierdoor ontwikkel je kennis van kinderboeken en jeugdliteratuur en ontdek je dat er veel verschillende soorten boeken en thema’s zijn: voetbal, paarden, science-fiction voor kinderen, fantasy, humoristische boeken, enzovoort. Op sociale media (Twitter, Instagram, Facebook) wordt veel gedeeld omtrent kinderboeken. Veel schrijvers en uitgevers delen informatie over de boeken die zij zelf schrijven of uitgeven. Ook zijn er verschillende groepen en stichtingen die jeugdliteratuur aanprijzen.”

Naast ambassadeur van Springlezend is Coen ook lid van de Leesknokploeg: een kleine groep bevlogen en lezende leerkrachten die hun krachten hebben gebundeld en op zachtaardige wijze kinderboeken promoten.

 

“Soms moet je ze een springplankje geven waarmee ze in het verhaal kunnen duiken.”
Cindy Chin A Kwie – docent Nederlands

Een springplank voor je leerlingen

Wie ook als geen ander weet hoe belangrijk het is om het juiste boek aan een leerling aan te kunnen bieden, is Cindy Chin A Kwie. Zij geeft Nederlands op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam.

“Soms moeten mijn leerlingen een boekpresentatie houden en komen ze naar mij toe met de vraag wat ze moeten lezen. Dan pak ik een stapeltje boeken en begin erover te vertellen. Ik geef een spannende introductie op het verhaal en zeg vervolgens: ‘Weet je wat ik uit dit boek het mooiste stuk vond?’. En dan kies ik een fragment waarvan ik weet dat ze het spannend of grappig gaan vinden en lees dat voor. Zo trek ik ze meteen het boek in. Soms moet je ze een springplankje geven waarmee ze in het verhaal kunnen duiken. Voorwaarde om deze springplankjes te kunnen geven is natuurlijk dat je zelf veel leest. Soms lees ik wel drie boeken tegelijk. Ik lees ze lang niet allemaal uit, zolang ik maar genoeg weet om erover te vertellen. Zodra ik de hoofdpersoon ken en de verhaalopbouw door heb, weet ik genoeg.” Om haar leerlingen met zoveel mogelijk boeken in aanraking te brengen heeft Cindy zelfs een leesclub opgericht op school, waarbij leerlingen op een relaxte manier samen kunnen lezen in een ruimte waar poefen, banken én heel veel boeken staan. “Ik grijp ieder boek aan om in gesprek te gaan met mijn leerlingen.”

Onderzoek wijst uit dat een lezende leerkracht een actieve leesbevorderaar is. Leerkrachten die veel lezen in hun vrije tijd en een positieve houding hebben tegenover lezen, besteden meer aandacht aan leesbevorderende activiteiten in de klas.

Weinig tijd om te lezen en toch op de hoogte blijven van recente boeken?

  • Luister De Grote Vriendelijke Podcast of De Waanzinnige Podcast
  • Leen eens een luisterboek
  • Volg de Leesknokploeg op social media
  • Volg een online lezing van www.boekwijzer.com
  • Kijk eens op www.jeugdbibliotheek.nl

Ga voor meer informatie naar: www.springlezend.nl 

Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 1 'De basis op orde'.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle velden zijn goed in gevuld. Controleer je gegevens en probeer het opnieuw.
Er is iets mis gegaan met het versturen van je aanmelding. Probeer het later nog een keer.
Bedankt voor je reactie
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

Leesbevordering

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid