Scholen hebben een grote behoefte aan onderwijsvormen waarbij de boeken en digitale omgeving elkaar aanvullen, actueel zijn én betaalbaar. Door intensief met scholen samen te werken, kan ThiemeMeulenhoff dat bieden met LRN-line.

Mark van Hussen werkt bij ThiemeMeulenhoff. Hij is de laatste jaren nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van LRN-line, een lesmodel voor blended (een combinatie van digitaal en boeken) of volledig digitaal voortgezet onderwijs. Hij ziet dat scholen en de uitgever elkaar steeds directer weten te vinden. ‘Door het LIFO-model (zie kader) is het geschikt voor zowel de aanbestedingen die de afgelopen jaren spelen in de markt, als voor alle scholen die bij ons de LRN-line leermiddelen aanschaffen. Het unieke aan dit lesmodel is dat scholen nergens meer aan vast zitten en elk jaar opnieuw de vrijheid hebben om hun keuze te maken. Die keuze valt in de praktijk echter telkens weer op LRN-line, omdat we kwalitatief sterke en actuele materialen aanbieden. Elk schooljaar hebben docenten en leerlingen zo de beschikking over lesmateriaal dat niet alleen actueel is, maar ook is aangepast naar aanleiding van feedback vanuit het onderwijsveld. Ze kunnen kiezen voor óf digitaal óf het boek, maar veruit de meesten zien dat het een het ander aanvult en schaffen een combinatie van de twee aan.’

Het LIFO-model

LIFO staat voor Licentie-Folio. Steeds meer scholen vragen dit model uit, soms middels een aanbesteding. Bij LIFO schaft de school een digitale licentie van een lesmethode aan, indien gewenst in combinatie met boeken voor een kleine meerprijs. De digitale licentie is dus leidend en bevat de lesstof van alle beschikbare niveaus en leerjaren. Hiermee wordt het eenvoudiger voor een school om maatwerk te bieden aan haar leerlingen. De boeken die de school naast de digitale licentie kan aanschaffen, zijn altijd (leer)werkboeken die voor één schooljaar bestemd zijn (verbruiksmateriaal). De leerling mag in de boeken schrijven, arceren, omcirkelen en notities maken en hoeft ze aan het eind van het schooljaar niet in te leveren. Dit ondersteunt het leren en zorgt ervoor dat een leerling de lesstof van voorgaande leerjaren kan teruglezen.

Van 'of digitaal of papier' kunnen scholen nu dus 'én digitaal én via papier' werken?

‘Dat klopt. En de docent bepaalt helemaal zelf of hij of zij het inzet. Of bijvoorbeeld het boek in de klas wordt gebruikt en de digitale toepassingen voor thuis in worden gezet, of juist andersom. Natuurlijk zijn er nog heel veel tussenvormen, scholen en docenten hebben de regie. Ze hebben met LRN-line alle vrijheid om het onderwijs naar eigen visie en op hun manier in te richten. Zoals het bij hen past of waar de omstandigheden om vragen: als er weer een lockdown is bijvoorbeeld dan zijn de hulpmiddelen om daar snel op in te springen meteen beschikbaar.’

Blended werken is inmiddels aardig ingeburgerd in het onderwijs en daarom staan veel mensen niet meer stil bij de voordelen ervan. Wil je er een paar uitlichten?

‘Het lesmateriaal is altijd actueel, omdat er met digitaal materiaal sneller geschakeld kan worden. Bijvoorbeeld De Geo, de lesmethode voor Aardrijkskunde, verwijst naar de atlas van Alcarta. Die is onlangs aangepast en De Geo verandert dan mee. De wijze van toetsen en oefenen verandert ook door de jaren heen door veranderende exameneisen vanuit onder andere SLO, daarin bewegen we nu heel snel en makkelijk mee. Leerlingen krijgen in de digitale leeromgeving effectieve feedback en oefeningen, precies op maat. Het digitale materiaal biedt veel mooie extra’s, zoals bijvoorbeeld de spraaktrainers voor Frans (Libre Service) en Engels (New Interface). Leerlingen kunnen digitaal werken aan hun uitspraak zonder dat daar een docent aan te pas komt. En bijvoorbeeld in het vak geschiedenis (methode Feniks) kunnen leerlingen die de verbanden tussen historische gebeurtenissen even niet meer zien, daar via de digitale omgeving zicht op krijgen. Een interactieve tijdlijn staat de jongeren in de digitale omgeving ter beschikking, vol informatie en dwarsverbanden. Allemaal mooie voorbeelden van hoe een digitale omgeving verder gaat waar het schoolboek stopt.

De docent heeft via de digitale leeromgeving die bij LRN-line hoort goed zicht op de oefeningen die de jongeren maken, de voortgang en de meest geschikte vervolgstappen voor ieder individu. Dat is echt een groot voordeel, want docenten komen altijd tijd tekort. Naar gelang de situatie kan een docent de lessen en de opdrachten aanpassen zoals gewenst: digitaal, met een papieren boek of een combinatie daarvan. Men kan een eigen draai geven aan zijn klassikale uitleg. Denk aan een instructiefilmpje dat leerlingen thuis kunnen bekijken, waarna ze in de klas vragen stellen. Door de lockdowns in coronatijd hebben docenten nog meer gebruik gemaakt van dergelijke toepassingen. Scholen werden gesloten en dat dwong docenten te zoeken naar creatieve oplossingen om toch goed onderwijs te bieden op afstand. LRN-line helpt daarbij.’

Hoe zie je de toekomst van het onderwijs voor je?

‘De scholen zetten de koers uit. Wij volgen de ontwikkelingen in de praktijk en passen ons aanbod daarop aan. In de eerste plaats zie ik daarom een toenemende samenwerking tussen ons en de scholen. Omdat we direct samenwerken hebben we intensief contact met docenten. Zij kunnen ons via de digitale omgeving direct feedback geven op de stof en de oefeningen. Dat nemen we direct mee in de doorontwikkeling van de methode. Naast de docenten gaan we ook met andere mensen binnen de school om de tafel zitten, van de leermiddelencoördinator tot het schoolmanagement.

Op basis van hun wensen en ideeën kunnen we onze methoden constant aanpassen om zo goed mogelijk onderwijs te bieden: inhoudelijk sterk en makkelijk in gebruik. Hierin zoeken we ook de samenwerking op, als dat gewenst is voor de docent. Denk bijvoorbeeld aan de koppelingen tussen de digitale lesomgeving en MS Teams, Magister.me en Somtoday. Ook vanuit het leerplatform Learnbeat zijn de methoden te gebruiken. Die praktische toepasbaarheid wordt ook zeer gewaardeerd. Het moge duidelijk zijn, scholen hebben de regie, wij faciliteren.

Het is tot slot niet vanzelfsprekend dat alles steeds meer digitaal wordt in de toekomst, vindt Van Hussen: ‘Leerlingen en docenten lezen en schrijven nog steeds het liefst van en op papier en uiteindelijk willen ze gewoon het meest effectieve onderwijs. Dan moet je per situatie bekijken wat dat is en daarom zitten we met elkaar om de tafel. De tijd zal het leren hoe het onderwijs eruit zal komen te zien. Wat we echter wel weten is dat we het beste van twee werelden kunnen aanbieden, en we doen niets liever dan dat.’

Op alles voorbereid met LRN-line

Meer dan ooit is het belangrijk om in het onderwijs te vernieuwen: kies voor boeken in combinatie met digitaal lesmateriaal. Of ga voor volledig digitaal. Met LRN-line kies je voor het meest flexibele aanbod in de markt tegen een betaalbare prijs.

Met de LRN-line methodes van ThiemeMeulenhoff heeft jouw school zelf de regie over het onderwijsleerproces en ben je voorbereid op de toekomst, wat die ook brengt. Docenten beschikken altijd over het meest actuele lesmateriaal. Door directe koppeling met de meest gebruikte leermanagement systemen en ELO’s (o.a. Microsoft Teams, Magister, Magister.me en Somtoday) is werken met digitaal lesmateriaal eenvoudiger dan ooit. 

Meer weten? Ga naar: www.thiememeulenhoff.nl/voortgezet-onderwijs/lrn-line 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

Lesmodel

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang